â Jag har haft ett speciellt driv i mig sen jag var barn och har alltid velat bli optiker. Jag hade arbetat som optiker i ett antal Ă„r och varit med och startat upp andra butiker nĂ€r den perfekta lokalen blev ledig. DĂ„ sade jag upp mig frĂ„n mitt dĂ„varande jobb och valde att satsa pĂ„ mitt eget.
Utan pengar i fickan och med tvÄ barn pÄbörjade Susanne resan mot att bli Aoptik. Med vÀnner, familj och en etablerad kundkrets som stöd byggde hon upp sin butik och gjorde alltifrÄn renovering och mÄlning till att bestÀlla inredning och produkter pÄ egen hand.
â Jag kan med handen pĂ„ hjĂ€rtat berĂ€tta att jag verkligen Ă€r stolt över vad jag Ă„stadkommit pĂ„ egen hand. Jag satsade högt och trodde pĂ„ mig sjĂ€lv, sen var det bara att köra. En krĂ„nglig vĂ€g ger ofta det bĂ€sta resultatet, berĂ€ttar Susanne.
Idag ingÄr Susannes butik i butikskedjan Aoptik, men hennes butik Àr fristÄende vilket ger henne möjligheten att tÀnka och arbeta utanför ramarna. Sedan tre Är tillbaka gÄr det Àven att kalla för ett familjeföretag dÄ dottern Lina Larsson klev in som butiksansvarig. Nu arbetar mor och dotter sida vid sida med att göra allt för att se sina kunder nöjda och att alla ska kÀnnas sig vÀlkomna till butiken.
âDet mĂ€rks att mĂ„nga tycker det Ă€r roligt nĂ€r en mor och dotter jobbar tillsammans och jag mĂ„ste sĂ€ga att det Ă€r en lyx att ha möjligheten att arbeta tillsammans med sin familj, berĂ€ttar Lina.
Susanne kÀnde redan frÄn start att hon gillade Aoptiks koncept. Hon kan erbjuda kostnadsfria synundersökningar utan köpkrav, vilket gör att alla har möjlighet att kunna se över sina ögon. Om det sedan skulle leda till att kunden behöver investera i ett par glasögon har de ett brett utbud av bÄgar de kan vÀlja mellan, dÀr mÄnga bÄgar ingÄr i glaspriset. De flesta optikerbutiker fÄr ett begrÀnsat antal bÄgar frÄn leverantörer, men pÄ Aoptik handplockar Susanne och Lina sina bÄgar och kan pÄ sÄ sÀtt erbjuda ett stort utbud av mÀrken till sina kunder.
â Vi har vid fler Ă€n ett tillfĂ€lle fĂ„tt beröm för vĂ„rt breda utbud och att vi kan erbjuda flera storlekar, fĂ€rger och former pĂ„ vĂ„ra bĂ„gar. Vi har verkligen möjligheten att anpassa servicen efter individen, berĂ€ttar Lina.
Susanne berÀttar att mÄnga Àr vÀldigt mÄna om sina ögon och att hon vÀrdesÀtter möjligheten att kunna hjÀlpa sina kunder. Hon fortsÀtter:
â Vi kan erbjuda hög kvalitĂ© till ett lĂ„gt pris och har prisbelönta progressiva glas. Vi Ă€r stolta över att vara en kvalitetsbutik som kan erbjuda sina kunder ett lĂ€gre pris.
För bÄde Lina och Susanne Àr det viktigt att kunderna ska trivas och kÀnna sig bekvÀma i butiken. Under pandemi har de dÀrför valt att anpassa sin verksamhet för sÄvÀl sin egen som sina kunders sÀkerhet, nÄgot de gjort redan sedan pandemins början. De erbjuder bland annat sÀrskilda öppettider endast för de i riskgrupp och har ordentligt med skydd i form av bÄde visir och munskydd.
â Vi Ă€r vĂ€ldigt noggranna med att inte flockas i butiken och sprider ut oss i den mĂ„n det Ă€r möjligt. SjĂ€lvklart tvĂ€ttar och spritar vi vĂ„ra hĂ€nder, och uppmanar vĂ„ra kunder att göra detsamma. Vi hjĂ€lps Ă„t helt enkelt, berĂ€ttar Lina.
Trots pandemin ser Aoptik ljust pÄ framtiden. Sedan start har de vÀrnat om sin lokala förankring och valt att sponsra lokala klubbar och föreningar, samt stöttat vÀlgörenhetsorganisationer och lokala smÄföretagare. Detta Àr nÄgot de planerar att fortsÀtta med.
â MĂ„let Ă€r att vi ska fortsĂ€tta att vara en trygg och stabil butik som vĂ€rnar om vĂ„ra kunder, och samtidigt fortsĂ€tta det fina lokala engagemang vi har. Har man möjlighet att hjĂ€lpa till anser vi att det Ă€r viktigt att man gör det, menar bĂ„de Lina och Susanne.