Det viktiga är att lärare kan se allas behov

För att få studiemotiverade elever krävs det att lärare anpassar sig efter alla. Skriver Viktoria Krantz.

För att få studiemotiverade elever krävs det att lärare anpassar sig efter alla. Skriver Viktoria Krantz.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-01-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några veckor sedan var jag hos min vän. Något som fick mig att starkt reagera var när hon sa att: “Jag frågade min lärare om hjälp med denna uppgift. Hon försökte förklara men jag förstod fortfarande inte och det sade jag till henne, men då gick hon därifrån och hjälpte någon annan istället.” 

Flera studenter jag har talat med har känt, likt min vän i denna situation, sig dumförklarade. Eleverna får nedvärderande tankar om sig själva och om att lärare tänker: “Hon är bara dum i huvudet och vill inte lyssna.”

Alla förstår inte vad ni som lärare säger under genomgången och behöver få en annan förklaring. När elever frågar er som lärare, se då inte så besvikna ut. Elever vågar inte fråga sina lärare om hjälp för att de är rädda för att bli dumförklarade.

Jag som är en väldigt studiemotiverad elev kan se många som inte alls har denna drivkraft att ta till sig kunskap, men jag vet att många är villiga att kämpa för sina mål och att många elever har så mycket mer potential än vad de visar. Dock kommer inte denna potential fram om inte elever tillåts att få lära sig på ett sätt som fungerar för dem, exempelvis att tillåtas att få en annan förklaring. 

Jag ser många bra lärare i dagens samhälle och de som är bra för mig kanske inte är bra för andra. För att få studiemotiverade elever krävs det att lärare anpassar sig efter alla. Det viktiga är att lärare kan se allas behov. 

Vad kan du som lärare göra för att just dessa elever ska förstå? Se dina elever som egna individer, se de små framstegen och beröm. Det är något som kan få eleverna att våga visa mer av sin potential.