Hemligheten bakom företagets framgång

Ta en stor skopa kompetens, en rejäl portion ödmjukhet och en nypa strategiska satsningar. Där har du framgångsreceptet för Färgbolaget i Torshälla som nu firar tio år.

Personalen i hantverksgänget. Sittandes från vänster: Hasse Haitham, Ellinor Johansson, Anna Lyytikäinen och Niclas Gippert. Stående: Kjell Eriksson.

Personalen i hantverksgänget. Sittandes från vänster: Hasse Haitham, Ellinor Johansson, Anna Lyytikäinen och Niclas Gippert. Stående: Kjell Eriksson.

Foto: Färgbolaget

Native2020-10-13 15:32
Detta är ett annonssamarbete.

Det har gått exakt tio år sedan familjen Eriksson tog över Färgbolaget i Torshälla. Ägarna Jocke Eriksson, hans bror Magnus Pers och deras pappa Kjell Eriksson, bestämde sig direkt för en strategi där de fokuserade på privatpersoner och deras behov. 

Starten blev allt annat än en räkmacka, medger Jocke Eriksson. 
– Det var tufft i början då vi hade ett väldigt väderberoende sortiment. Men de insatser och satsningar vi sedan har gjort har varit långsiktiga och strategiska. Benen vi står på nu, butiken, hantverkarna och spabaden, kompletterar varandra väldigt bra. Det är jätteroligt att vi har kommit så här långt. Jag är väldigt stolt över vårt lilla företag. 

Jocke Eriksson tror att en stor del av framgången kommer sig av en ödmjuk strategi mot konsumenten. 
– Vi lyssnar på kunden och levererar samtidigt kunskaper. Kunden kommer in till oss och får en kontakt och en faktura, och går härifrån utan frågetecken. Vi upplever att kunderna är väldigt nöjda med att slippa jaga hantverkare på egen hand och försöka planera in när de kan komma.

Sedan starten för tio år sedan har företaget utvecklats bit för bit. Målsättningen har hela tiden varit att kunden ska kunna hitta allt den behöver för såväl hemmafix som totalrenoveringar. 

– Det började med att vi anställde en målare för att tillgodose de kunder som ville ha lite hjälp med att måla en fondvägg i köket eller tapetsera om i sovrummet. Idag har vi målare, snickare, plattsättare och golvläggare som utför alla typer av renoveringar. Vi håller just nu på med ett nytt kök och hall till en kund i Köping, nytt badrum här i Torshälla, uteplats inklusive spabad i Katrineholm och ommålning av en villa i Eskilstuna.

Ett annat framgångsrikt drag var när företaget bestämde de för att satsa på spabad från leverantören Viskan Spa. Första året sålde Färgbolaget hela 33 stycken, och har sedan dess bara ökat. 
– Idag är Färgbolaget en av landets största spabadsåterförsäljare, och enligt leverantören den av kunderna mest uppskattade! Vi är otroligt stolta över den framgången, säger Jocke.

Färgbolaget är i dubbel bemärkelse ett familjeföretag, dels för att familjen Eriksson äger färgbolaget, men främst för att det är en familjär anda som råder i företaget. 
– Vi har en väldigt bra sammanhållning i vårt arbetslag och gör oss inte till för kunderna, vi är oss själva helt enkelt och har väldigt roligt på jobbet. 

­Hur kommer det märkas att ni firar 10 år?
– Vi kommer att fira med kampanjer och annat löpande under hösten. 

I samband med 10-årsjubileet drar också Färgbolaget igång en spännande satsning.
– För att möte efterfrågan från kunder och för att ytterligare bredda och komplettera utbudet i butiken, börjar vi nu sälja badrumsmöbler och porslin ifrån Ifö. Det kompletterar även ordentligt för våra hantverkare när de renoverar badrum hos våra kunder.

Madelen Hell och Roger Svärd möter kunderna i butiken.
Madelen Hell och Roger Svärd möter kunderna i butiken.
Färgbolaget Torshälla

1936 öppnade färghandlare Östman det som i dag är Färgbolaget i Torshälla. År 2010 köptes verksamheten av familjen Eriksson. Idag har företaget tio anställda.

I butiken finns det mesta som hemmafixaren kan tänkas behöva i form av färg, tapeter, golv, kakel och klinkers. Butiken har även försäljning av spabad, luftvärmepumpar och grillar. I företaget finns också ett antal hantverkare. 

Färgbolaget levererar också papper, plast och kemikalier till lokala industrier.

Karta: Färgbolaget i Torshälla AB
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Strengnäs Tidning.