Detta är ett annonssamarbete

Detta kan bli spelindustrins nästa steg

Sedan staten reviderade sitt monopol för kommersiellt spelande har den svenska casinomarknaden gått som på räls, alltid snabba med att anamma nya idéer. I den här artikeln kikar vi på vad som kan bli nästa satsning.

10 november 2021 04:12

Vad som började med den stora pokerboomen under 2000-talet har utvecklats till att bli något betydligt större än så. I dag har stora delar av den kommersiella spelindustrin flyttat ut på nätet, inte minst här i Sverige där nya aktörer kontinuerligt knackar på Spelinspektionens dörr. 

För att sticka ut i konkurrensen har somliga spelbolag varit snabba med att satsa på att anpassa sin layout och UX-design för mobiltelefoner. Ett exempel på detta är Bet365 app som är utvecklad för att det ska vara lika enkelt att spela i mobilen som på datorn eller plattan.

Säkerhet ett krav för svenska spelmarknaden

Sedan den 1 januari 2019 är det den statliga myndigheten Spelinspektionen som ansvarar för att lotterier, kasinospel och annan spelverksamhet i Sverige utövas lagligt, säkert och tillförlitligt. Bland deras villkor finns bland annat krav som reglerar hur spelbolagen marknadsför sig och hur de använder svenska spelares data.

Alla justeringar som en spelsida gör, måste med andra ord falla innanför Spelinspektionens ramar. Annars riskerar aktören i fråga att förlora sin spellicens och därmed sin rätt att få vara aktiv på den svenska marknaden. 

Tidigare trender bland svenska aktörer

För att sticka ut i den stora konkurrensen krävs det att ständigt hålla sig ajour med vad konkurrenterna erbjuder och komma med egna innovativa lösningar. I början, när den nya spelmarknaden fortfarande var färsk, låg fokuset på välkomsterbjudanden och bonusar.  När storleken på bonusar blev reglerade av staten, gällde det att tänka om och istället blev användarvänlighet viktigare än någonsin.

Användarvänligheten har fortsatt vara ett fokusområde i stort. Numera finns det flera spelbolag som erbjuder snabb registrering via ens e-legitimation och smidiga transaktionslösningar via tredjepartssystem. Istället för att behöva lägga dagar på traditionella banklösningar, går det på några minuter.

Spelifiering kan bli nästa stora trend

Tidigare pratades det mycket om att VR-spel skulle bli spelbolagens nästa kliv framåt. Mycket möjligt att så fortfarande är fallet, men sett till att en sådan satsning kräver att spelaren är utrustad med VR-utrustning är det inget vi kommer att se den närmaste tiden.

Ett enklare alternativ, som också börjat utforskas, är spelifiering. Det vill säga användandet av mekanismer från spelvärlden i situationer där de vanligtvis inte hör hemma. Ett enkelt exempel på detta är mataffärernas poängsystem, genom att handla i en butik får du poäng som du sedan kan använda för att köpa nya varor i samma butik.

I det här fallet skulle det kunna röra sig om att låta användaren skapa en avatar kopplad till sitt spelkonto och sedan låsa upp ny utrustning till sin karaktär genom insamlade spelpoäng. En sådan sajt skulle exempelvis kunna fokusera på ett specifikt tema, som användaren sedan får utforska, om det så rör sig om steampunk eller disco.

Vad som blir nästa stora grej återstår givetvis att se, men spelifiering är en kandidat.

 

Från