Missnöjd över covid-19 vaccination i Strängnäs

Signaturen "Försiktig" är något kritisk till både lokal och tillvägagångssätt när hon fck covid-19 vaccin av Vaccina i Strängnäs. Pontus Kressner, vd för Vaccina svarar på kritiken.

Signaturen "Försiktig" är något kritisk till både lokal och tillvägagångssätt när hon fck covid-19 vaccin av Vaccina i Strängnäs. Pontus Kressner, vd för Vaccina svarar på kritiken.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2021-07-27 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 15 juli tog jag dos 2 av corona-vaccinet och är något kritisk till både lokal och tillvägagångssätt av Vaccina i Strängnäs.
Köar först utanför gången i Thomashallen och där är det gott om plats och bra avstånd. Men så fort man kliver in i den gamla restaurangen så upplevs det trångt. Två bord för registrering och precis bakom går kön till sprutan där folk står betydligt tätare än 2-2,5 meter mellan varandra. Här passerar dessutom folk (och personal) åt fel håll för att bland annat hämta barnvagnar eller bara ta sig ut eftersom det saknas skyltar utomhus om hur man ska gå för att komma tillbaks till parkeringen på andra sidan.

Vid ett tillfälle uppmanas kön att ”packa ihop sig” och när vi ställer oss frågande till det blev svaret ”ni ska ju ändå vaccinera er”. Märkliga kommentarer från personal som torde vara kunniga inom smittspridning. Endast två av fem vaccinationsbås är bemannade varav en sköterska inte alltid är på plats. 

Värmen är tryckande då ingen luftkonditionering är igång utan endast några fläktar. Vatten finns att tillgå men det saknas handsprit vid dessa två stationer. Kön går sakta framåt och känslan är att det är för många i lokalen. 40 minuter tar hela proceduren och sedan 15 minuters väntan på stol efteråt - det är för lång tid. På Campus var det något helt annat. Där flöt allt på snabbt, många bås och mer personal, rymligt och ingen trängsel alls. Lokalen i Thomashallen är knappt anpassad för ändamålet - hur tänkte man?

Signatur: "Försiktig"

Direkt svar:

Vi välkomnar och uppskattar konstruktiv kritik som kan få vår verksamhet att bli ännu bättre och mer patientsäker. Min upplevelse i Thomashallen var annorlunda när jag själv vaccinerade mig där för ett par veckor sedan. Insändaren verkar innehålla utdaterad information då de flesta åtgärder gällande luftkonditionering, handsprit samt skyltning redan är genomförda. Vi har sedan tidigare redogjort för receptionister hur kundbemötandet ska hanteras och kommentarer likt de som påpekas i insändaren är självklart oacceptabla.

Pontus Kressner VD Vaccina