Plötsligt verkar alla vara överens, kommunstyrelsens ordförande, HR-chefen för Senior och proteströrelsen. Eskilstunaborna ska inte behöva vara oroliga! Hur ska detta gå till, när fabriken fått dispens att årligen släppa ut 900 ton Metylenklorid?
I dagsläget har vi inga svar på hur metylenkloriden kommer påverka omgivningen. Vi vet helt enkelt inte hur till exempel downwash-effekten kommer att slå, eftersom man i ansökan valt att räkna med att metylenklorid har samma densitet som luft - trots att det är 2,9 ggr tyngre. Man har dessutom valt att använda gränsvärden för arbetsmiljö, trots att de är 70 gånger högre än de för utomhusluften. Hur ska vi inte vara oroliga?
Det vi saknar i processen är vetenskap. Det är mycket som står på spel och vi vill varken lägga våra liv, vår hälsa eller vår miljö i potten. Hittills har ingen instans, politiker eller myndighet kunnat ge vetenskapliga belägg som tryggar oss.
På två veckor har vi mobiliserat motstånd. Protestlistan ”Stoppa giftfabriken i Eskilstuna” har över 8800 namnunderskrifter som kräver kommunledningen på ansvar. Facebookgruppen ”Stoppa Seniors utsläpp av Metylenklorid” har över 6000 medlemmar som är engagerade och aktiva i frågan. Vi kommer inte att ge oss -utsläppen får inte ske!
Vi kommer arbeta för att frågan når ut på nationell nivå. Detta är inte enbart en fråga för Eskilstuna, utan en fråga för Sverige och vår gemensamma framtid. Ska vi som land acceptera den här typen av utsläpp av miljögift? Vi anser att det är regeringens skyldighet att undersöka, hur kan detta få ske? Var har processen och de olika myndigheterna brustit? För någonstans måste det ju ha skett? Inte kan Sveriges lagar medge ett mänskligt och miljömässigt experiment av den här storleken?
Vår analys liknar Eva Burman i Dagens Arbete: Eskilstuna-har-bjudit-upp-till-dans-med-djavulen. Detta är ”ett byråkratiskt haveri”. Utan att vara experter vare sig på kemiska substanser, tillståndsprocesser eller juridik har vi på denna korta tid hittat flera tvivelaktiga aspekter när vi granskar alla dokument vi begärt ut:
-Kemikalieinspektionen räknar att metylenklorid har samma densitet som luft, vilket är felaktigt. I själva verket är metylenklorid 2,9 ggr tyngre än luft. Detta medför att man helt bortsett från downwash-effekten.
-Kemikalieinspektionen räknar med gränsvärden för arbetsmiljö, vilket är 70 gånger högre än för utomhusluft.
-Samrådet har inte skett på korrekt vis, då närboende inte informerats om miljögiftets mängd eller de faror som är förknippade med substansen. Inte ens kommunstyrelsens ordförande hade förstått, trots sitt engagemang och insyn i processen.
-I ansökan säger företaget att de kontinuerligt forskar på andra tillverkningsmetoder samt att det per i dag inte finns några alternativ till metylenklorid. Detta stämmer inte enligt en artikel i Plasticmachinerymanufacturing
Vi höjer våra röster, frågar igen och kräver tydliga svar: Hur ska vi inte vara oroliga? Vi kräver svar från Senior Materials, från kommunstyrelsen och från de myndigheter och instanser som gett klartecken för detta framtidsfientliga utsläpp!