Dricker du alkohol under påsken – låt bilen stå!

Det är oroande att polisens blåskontroller har minskat kraftigt de senaste åren.

Det är oroande att polisens blåskontroller har minskat kraftigt de senaste åren.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix NORGE / SCANPIX

Debatt2021-03-31 05:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken, inte minst i Södermanlands län. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. 2019 omkom 53 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka i Sverige, vilket är 24 procent av alla omkomna i trafiken. Vid singelolyckor är det nästan hälften av personbilsförarna som är berusade. 

I Södermanlands län svarar 79 procent att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det är något fler än riksgenomsnittet på 75 procent. Det visar IQs undersökning Alkoholindex som sedan 2010 har tagits fram årligen med hjälp av Novus.

Det sker ungefär 15 000 resor dagligen i Sverige med rattfulla förare. Att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är oacceptabelt och de utgör inte bara en fara för sig själva. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning. I flera länder är rattfyllerigränsen till och med noll promille, att jämföra med Sveriges gräns på 0,2 promille. Att det då bara är tre av fyra svenskar som tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroväckande. 

IQ har de senaste tio åren undersökt svenskarnas attityder till alkohol. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 75 procent 2020. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har dock stått sig över tid och ligger stadigt runt fyra procent. 

Rattfylleri är svårt att upptäcka och det krävs riktade insatser för att rattfyllerister ska stoppas. Därför är det oroande att polisens blåskontroller har minskat kraftigt de senaste åren. Men efter en begäran till regeringen från Trafikverket och Polisen ingår nu frågan i en statlig utredning som tittar på möjligheten att införa så kallade trafiksäkerhetskontrollanter som ska utföra nykterhetskontroller. Detta är en möjlig väg för att öka blåskontroller och samtidigt avlasta polisens resurser.

 

I ett modernt samhälle förväntas också näringslivet, organisationer och myndigheter ta ansvar för sina transporter som görs i tjänsten så att de är nyktra och hållbara. Det kan inte vara rimligt att vi ska använda rättssamhällets resurser för att se till att arbetslivets resor följer lagen. Här behövs ett ledaransvar där samhällsaktörers resor säkerställs utifrån både nykterhet och hastighet.

Under påskhelgen är många av oss ute på vägarna, på väg till släkt och vänner. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en livsfarlig kombination. Låt därför bilen stå om du dricker alkohol under påskfirandet, även om det så bara blev ett glas. Och låt oss hoppas att vi snart ser fler nykterhetskontroller längs våra vägar. 

Karin Hagman
Vd IQ

Maria Krafft
Trafiksäkerhetsdirektör Trafikverket