Drygt var fjärde skola i Sörmland saknar läromedel

Det finns fortfarande skolor i Sörmland som inte har läromedel till samtliga elever – det visar Läromedelsundersökningen. Nu måste politikerna sluta stirra sig blinda på format om alla elever ska få tillgång till kompletta läromedel i alla ämnen och årskurser, skriver Fredrik Bengtsson vd på kunskaps- och läromedelsföretaget NE.

Det finns fortfarande skolor i Sörmland som inte har läromedel till samtliga elever – det visar Läromedelsundersökningen. Nu måste politikerna sluta stirra sig blinda på format om alla elever ska få tillgång till kompletta läromedel i alla ämnen och årskurser, skriver Fredrik Bengtsson vd på kunskaps- och läromedelsföretaget NE.

Foto: Axel Hilleskog

Debatt2023-01-11 18:11
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För andra året i följd har kunskaps- och läromedelsföretaget NE genomfört Läromedelsundersökningen, en kartläggning där vi frågat landets grund-, sär- och gymnasieskolor hur tillgång och kvalitet på läromedel ser ut.

I undersökningen uppger 6 av 22  svarande skolor i Sörmland, 28 procent, att de inte har läromedel till samtliga elever. I Sverige som helhet svarade 240 av 479 skolor, 50 procent, att de inte har läromedel till samtliga elever. 

Samtidigt går var sjunde elev ut nian utan gymnasiebehörighet, och siffrorna varierar stort över landet. Det är ett enormt misslyckande. Elevers rätt till utbildning av hög kvalitet ska inte avgöras av vilken kommun de bor i, vilken skola de går i eller vilka ämnen de läser.

Därför är det glädjande att den nya regeringen säger sig vilja satsa på likvärdigheten i skolan och på tillgången till läromedel. Däremot är det oroande att man tycks stirra sig blind på formatet. Ett av Liberalernas vallöften var att alla elever ska ha ”riktiga läroböcker”. Vilket gör att vi ställer oss frågande till synen på digitala läromedel.

Digitala läromedel har flera fördelar:

  • De möjliggör olika stödfunktioner, som lässtöd och kunskapsfördjupning. 
  • De är uppdaterade. I ämnen som historia och samhällskunskap kan fysiska läromedel snabbt bli inaktuella, till skillnad från digitala som kan uppdateras med ett knapptryck. 
  • De ger elever möjlighet att utveckla sin digitala kompetens. 
  • Och kanske viktigast – de ger läraren långt större möjligheter till individanpassning, att välja det som passar eleverna bäst utifrån ett inlärningsperspektiv.

Att, som det står i Tidöavtalet, ”sträva mot principen om en lärobok per elev och ämne” är att fastna med blicken i backspegeln. Den digitala utvecklingen går mycket snabbt, och skolan måste ge elever förutsättningar att följa med i den. 

För att alla elever i Sörmland ska få en likvärdig tillgång till kompletta och samtidsanpassade läromedel uppmanar vi styrande politiker i Sörmland att ta följande i beaktning:

  1. Låt kunskapsutveckling styra, inte format på läromedel. 23 forskare inom IT- och utbildningsområdet kallade det ”föråldrat att dela upp läromedel baserat på medium i stället för funktion”. Digitala och analoga läromedel kompletterar varandra och den relevanta frågan måste vara hur olika sorters läromedel används och kan bidra till elevernas kunskapsutveckling. En ensidig satsning på skolboken riskerar att bli både kortsiktig och dyr, ekonomiskt och kunskapsmässigt, då en boks livslängd kan vara kort. I Läromedelsundersökningen svarar var fjärde skola att de använder läromedel som innehåller fakta som inte längre stämmer. 
     
  2.  Satsa på att lyfta skolans digitala kompetens. Sverige har länge varit ett föregångsland vad gäller innovationskraft inom it och att ta fram smarta digitala lösningar. Genom tidig användning av ny teknik kan skolan väcka elevernas nyfikenhet och i förlängningen bidra till att behålla Sveriges position inom området. Skolverket har dock konstaterat att många lärare saknar kunskap om hur teknik och digitala lösningar ska användas i undervisningen. Vi vill därför se en bred nationell satsning på att lyfta lärarnas och skolledarnas digitala kompetens.

Fredrik Bengtsson
Vd för kunskaps- och läromedelsföretaget NE