Fler köper en elbil – om de har en egen laddplats

Enligt en ny undersökning frÄn Kungliga Automobil Klubben (KAK) föredrar en tydlig majoritet att ladda sin bil pÄ en egen parkeringsplats, skriver Anders Ydstedt och P-O Hedman ExpertrÄdet, KAK.

Enligt en ny undersökning frÄn Kungliga Automobil Klubben (KAK) föredrar en tydlig majoritet att ladda sin bil pÄ en egen parkeringsplats, skriver Anders Ydstedt och P-O Hedman ExpertrÄdet, KAK.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Debatt2023-02-21 18:12
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Antalet elbilar och ökar och dĂ€rmed behovet av laddning. TyvĂ€rr kretsar ofta debatten och rapporteringen kring publik laddning i stĂ€llet för laddning vid egen parkeringsplats. Det riskerar att bidra till att bromsa elektrifieringen av fordonsflottan. SkĂ€len Ă€r flera. 

Enligt Energimyndigheten sker ungefĂ€r 80– 90 procent av laddningen vid icke-publika, i mĂ„nga fall enskilda, parkeringsplatser. Samtidigt tar mĂ„nga kommuner nu bort befintliga parkeringsplatser och det tillkommer alldeles för fĂ„ vid nybyggnation, trots att bilarnas antal och betydelse ökar. Det Ă€r en ekvation som inte gĂ„r ihop. 

Enligt en ny undersökning frĂ„n Kungliga Automobil Klubben (KAK) föredrar en tydlig majoritet att ladda pĂ„ en egen parkeringsplats. PĂ„ frĂ„gan ”Om du skulle köpa en elbil, hur viktigt Ă€r det dĂ„ att ha tillgĂ„ng till egen parkeringsplats med möjligheter att ladda?” svarade 85 procent att det Ă€r antingen helt nödvĂ€ndigt, mycket eller ganska viktigt. Resultatet Ă€r inte överraskande, dĂ„ det finns mĂ„nga fördelar med laddning vid den egna parkeringsplatsen. 

  • Att ha en egen laddplats skapar trygghet för fler att vĂ„ga ta steget att köpa en elbil. Man kan ladda pĂ„ de tider som passar en sjĂ€lv, vilket Ă€r i linje med den unika flexibilitet som bilen erbjuder. 
  • NĂ€r det blir enklare att ladda vid bostaden kan bilen vara fulladdad efter natten. Bilisterna behöver dĂ„ inte oroa sig för att hitta en laddplats nĂ€sta gĂ„ng man ska parkera under dagtid. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt minskar Ă€ven beroendet av extremt stor rĂ€ckvidd. VĂ€rt att notera Ă€r att en svensk personbil kör i snitt cirka tre mil per dag (Trafikanalys). 
  • Det behövs inte heller lika stora batterier och fordonen kan bli mindre resurskrĂ€vande i alla led. DĂ„ kan Ă€ven priset pĂ„ bilarna sjunka eftersom batterier i dag utgör en stor del av produktionskostnaden. OmstĂ€llningen av fordonsflottan kan skyndas pĂ„.
  • Laddning nattetid skapar ocksĂ„ förutsĂ€ttningar för lĂ„ngsam laddning vilket Ă€r mer skonsamt mot batterierna och ökar deras livslĂ€ngd. LĂ„ngsam laddning pĂ„ natten Ă€r ocksĂ„ ”skonsamt” mot elsystemet. 

UngefĂ€r hĂ€lften av alla nybilsregistreringar 2022 var laddbara fordon, vilket inkluderar bĂ„de laddhybrider och rena elbilar. Samma Ă„r passerade Sverige fem miljoner personbilar i trafik, vilket Ă€r rekord. I takt med att befolkningen ökar kommer ocksĂ„ antalet bilar att göra det. 

I sammanhanget bör det understrykas att utslĂ€ppen av vĂ€xthusgaser frĂ„n transportsektorn har minskat med 21 procent i jĂ€mförelse med 1990. Ska denna positiva utveckling fortsĂ€tta Ă€r det viktigt att nya brĂ€nslen och energieffektiv teknik kommer ut pĂ„ marknaden. HĂ€r Ă€r elektrifiering en central komponent. 

DÀrför efterlyser KAK konkreta ÄtgÀrder:

  1. Se till att det skapas tillrÀckligt mÄnga parkeringsplatser vid nybyggnation. Om nÄgot sÄ ökar bilens betydelse snarare Àn minskar och det Àr den realitet som politiken borde utgÄ frÄn.
  2. Skapa bĂ€sta möjliga förutsĂ€ttningar för att bygga ut möjligheterna till lĂ„ngsam laddning vid hemmet eller arbetsplatsen. Detta bör vara tydligt prioriterat framför publik laddning. 
  3. Utveckla möjligheterna till mobilitet. Kortare resor i stadsmiljö öppnar möjligheter för lĂ€ttare fordon och mindre batterier. 

HĂ„llbarhetsarbete krĂ€ver ett holistiskt synsĂ€tt dĂ€r de olika delarna mĂ„ste hĂ€nga ihop. Det Ă€r viktigt att det tillkommer laddmöjligheter, men ocksĂ„ att det görs pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Det Ă€r dags att kommuner och andra aktörer börjar att arbeta dĂ€refter. GĂ€rna fler publika laddplatser men fler parkeringsplatser med laddning Ă€r högsta prioritet. 

Anders Ydstedt 
Ordförande, expertrÄdet, Kungliga Automobil Klubben (KAK)

P-O Hedman
ExpertrÄdet, KAK