Antalet elbilar och ökar och dÀrmed behovet av laddning. TyvÀrr kretsar ofta debatten och rapporteringen kring publik laddning i stÀllet för laddning vid egen parkeringsplats. Det riskerar att bidra till att bromsa elektrifieringen av fordonsflottan. SkÀlen Àr flera.
Enligt Energimyndigheten sker ungefĂ€r 80â 90 procent av laddningen vid icke-publika, i mĂ„nga fall enskilda, parkeringsplatser. Samtidigt tar mĂ„nga kommuner nu bort befintliga parkeringsplatser och det tillkommer alldeles för fĂ„ vid nybyggnation, trots att bilarnas antal och betydelse ökar. Det Ă€r en ekvation som inte gĂ„r ihop.
Enligt en ny undersökning frĂ„n Kungliga Automobil Klubben (KAK) föredrar en tydlig majoritet att ladda pĂ„ en egen parkeringsplats. PĂ„ frĂ„gan âOm du skulle köpa en elbil, hur viktigt Ă€r det dĂ„ att ha tillgĂ„ng till egen parkeringsplats med möjligheter att ladda?â svarade 85 procent att det Ă€r antingen helt nödvĂ€ndigt, mycket eller ganska viktigt. Resultatet Ă€r inte överraskande, dĂ„ det finns mĂ„nga fördelar med laddning vid den egna parkeringsplatsen.
- Att ha en egen laddplats skapar trygghet för fler att vÄga ta steget att köpa en elbil. Man kan ladda pÄ de tider som passar en sjÀlv, vilket Àr i linje med den unika flexibilitet som bilen erbjuder.
- NÀr det blir enklare att ladda vid bostaden kan bilen vara fulladdad efter natten. Bilisterna behöver dÄ inte oroa sig för att hitta en laddplats nÀsta gÄng man ska parkera under dagtid. PÄ sÄ sÀtt minskar Àven beroendet av extremt stor rÀckvidd. VÀrt att notera Àr att en svensk personbil kör i snitt cirka tre mil per dag (Trafikanalys).
- Det behövs inte heller lika stora batterier och fordonen kan bli mindre resurskrÀvande i alla led. DÄ kan Àven priset pÄ bilarna sjunka eftersom batterier i dag utgör en stor del av produktionskostnaden. OmstÀllningen av fordonsflottan kan skyndas pÄ.
- Laddning nattetid skapar ocksĂ„ förutsĂ€ttningar för lĂ„ngsam laddning vilket Ă€r mer skonsamt mot batterierna och ökar deras livslĂ€ngd. LĂ„ngsam laddning pĂ„ natten Ă€r ocksĂ„ âskonsamtâ mot elsystemet.
UngefÀr hÀlften av alla nybilsregistreringar 2022 var laddbara fordon, vilket inkluderar bÄde laddhybrider och rena elbilar. Samma Är passerade Sverige fem miljoner personbilar i trafik, vilket Àr rekord. I takt med att befolkningen ökar kommer ocksÄ antalet bilar att göra det.
I sammanhanget bör det understrykas att utslÀppen av vÀxthusgaser frÄn transportsektorn har minskat med 21 procent i jÀmförelse med 1990. Ska denna positiva utveckling fortsÀtta Àr det viktigt att nya brÀnslen och energieffektiv teknik kommer ut pÄ marknaden. HÀr Àr elektrifiering en central komponent.
DÀrför efterlyser KAK konkreta ÄtgÀrder:
- Se till att det skapas tillrÀckligt mÄnga parkeringsplatser vid nybyggnation. Om nÄgot sÄ ökar bilens betydelse snarare Àn minskar och det Àr den realitet som politiken borde utgÄ frÄn.
- Skapa bÀsta möjliga förutsÀttningar för att bygga ut möjligheterna till lÄngsam laddning vid hemmet eller arbetsplatsen. Detta bör vara tydligt prioriterat framför publik laddning.
- Utveckla möjligheterna till mobilitet. Kortare resor i stadsmiljö öppnar möjligheter för lÀttare fordon och mindre batterier.
HÄllbarhetsarbete krÀver ett holistiskt synsÀtt dÀr de olika delarna mÄste hÀnga ihop. Det Àr viktigt att det tillkommer laddmöjligheter, men ocksÄ att det görs pÄ rÀtt sÀtt. Det Àr dags att kommuner och andra aktörer börjar att arbeta dÀrefter. GÀrna fler publika laddplatser men fler parkeringsplatser med laddning Àr högsta prioritet.
Anders Ydstedt
Ordförande, expertrÄdet, Kungliga Automobil Klubben (KAK)
P-O Hedman
ExpertrÄdet, KAK