Investeringar i utbildning lÀgger grunden för mÀnniskors frihet, arbete och vÀlfÀrd. För oss Socialdemokrater och Moderater i StrÀngnÀs Àr utbildning vÄr frÀmsta prioritering. Vi ska se till sÄ att hela utbildningsvÀsendet hÄller mÄttet, frÄn förskola till vuxenutbildning.
I StrÀngnÀs grundskolor gÄr i dag cirka 4 800 elever, alla dessa elever har rÀtten att mötas av en skola som förvaltar och utvecklar deras individuella förmÄgor sÄ lÄngt det nÄgonsin Àr möjligt.
Det övergripande mÄlet Àr att nÀr vÄra elever lÀmnar skolan efter nionde klass ska de alla vara behöriga till vidare studier pÄ gymnasienivÄ.
Dit nÄr vi inte i dag, framför allt inte i den kommunala halvan av StrÀngnÀs skolsystem (i högstadiet gÄr varannan elev i friskola). SkÀlen skiljer sig frÄn elev till elev samtidigt som vi vid en nationell utblick kan se att vi möter samma problematik som vÀldigt mÄnga andra kommuner i Sverige.
Det kan röra sig om alldeles för hög frÄnvaro, upplevd och reell otrygghet, bristande stöd frÄn hemmet eller helt enkelt att man flyttat till landet (nyanlÀnd) sÄ sent relativt nian att man helt enkelt inte hinner ta till sig nödvÀndig kunskap.
DÀr vi sticker ut Àr att vi kan se en betydande segregation inom skolvÀsendet i vÄr kommun. Segregationen yttrar sig i att det skiljer sig avsevÀrt i elevernas mÄluppfyllelse framför allt mellan olika huvudmÀn (kommunala skolor kontra fristÄende).
För att bryta segregationen behövs kraftfulla ÄtgÀrder bÄde vad gÀller resurser i stort till skolan, men framför allt behöver de kompensatoriska insatserna utvecklas.
Det handlar bland annat om att se över det nuvarande kösystemet för att öka likvÀrdigheten. Om att ge lÀrarna goda förutsÀttningar att fokusera pÄ elevernas lÀrande i klassrummet likvÀl som vi fokuserar pÄ tidiga insatser för barn och elever som behöver det, oftast redan i förskolan. Vi behöver ocksÄ minska frÄnvaron samt öka tryggheten i skolan och pÄ fritiden.
Vi ser utbildning som en av de avgörande frÄgorna och att det krÀvs kraftsamling för att förbÀttra skolresultaten och stÀrka likvÀrdigheten.
I ord och i handling i den gemensamma majoritetsförklaringen sÀtter dÀrför vi Moderater och Socialdemokrater Skolan högst pÄ dagordningen i alla nÀmnder, inte bara barn- och utbildningsnÀmnden utan ocksÄ i till exempel social-, teknik-, bygg- och kulturnÀmnden samt inte minst i kommunstyrelsen.
I den majoritetsförklaring vi enats om sĂ€ger vi: âGenom att utgĂ„ frĂ„n det kompensatoriska uppdraget ger vi alla elever i StrĂ€ngnĂ€s kommun tillgĂ„ng till en skolgĂ„ng dĂ€r höga kunskapsresultat och hög likvĂ€rdighet Ă€r mĂ„let.â
Skolan pÄverkar allt och alla i vÄrt samhÀlle. Av den anledningen Àr det ocksÄ viktigt att vi har en bred politisk samsyn frÄn sÄvÀl majoritet som opposition kring sÄvÀl analys som ÄtgÀrder.
VÄr förhoppning och ambition Àr dÀrför att vi under den nu just inledda mandatperioden genom ett transparent och involverande arbetssÀtt i barn- och utbildningsnÀmnden ska kunna fatta vÀlgrundade beslut med bred politisk förankring.
I ord och i handling sÀtter vi Moderater och Socialdemokrater utbildning högst pÄ dagordningen. Det Àr i skolan som vi bygger framtiden, i dag och i morgon.
Kenneth Larsson
Ordförande (M) barn- och utbildningsnÀmnden StrÀngnÀs
Nasra Ali
1:e vice ordförande (S) barn- och utbildningsnÀmnden StrÀngnÀs