I ord och i handling sÀtter vi skolan först i StrÀngnÀs

Vi kan se en betydande segregation inom skolvÀsendet i StrÀngnÀs kommun, skriver barn- och utbildningsnÀmndens ordförande Kenneth Larsson (M) och 1:e vice ordförande Nasra Ali (S).

Vi kan se en betydande segregation inom skolvÀsendet i StrÀngnÀs kommun, skriver barn- och utbildningsnÀmndens ordförande Kenneth Larsson (M) och 1:e vice ordförande Nasra Ali (S).

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Debatt2023-02-03 16:11
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Investeringar i utbildning lĂ€gger grunden för mĂ€nniskors frihet, arbete och vĂ€lfĂ€rd. För oss Socialdemokrater och Moderater i StrĂ€ngnĂ€s Ă€r utbildning vĂ„r frĂ€msta prioritering. Vi ska se till sĂ„ att hela utbildningsvĂ€sendet hĂ„ller mĂ„ttet, frĂ„n förskola till vuxenutbildning. 

I StrĂ€ngnĂ€s grundskolor gĂ„r i dag cirka 4 800 elever, alla dessa elever har rĂ€tten att mötas av en skola som förvaltar och utvecklar deras individuella förmĂ„gor sĂ„ lĂ„ngt det nĂ„gonsin Ă€r möjligt. 

Det övergripande mĂ„let Ă€r att nĂ€r vĂ„ra elever lĂ€mnar skolan efter nionde klass ska de alla vara behöriga till vidare studier pĂ„ gymnasienivĂ„. 


Dit nĂ„r vi inte i dag, framför allt inte i den kommunala halvan av StrĂ€ngnĂ€s skolsystem (i högstadiet gĂ„r varannan elev i friskola). SkĂ€len skiljer sig frĂ„n elev till elev samtidigt som vi vid en nationell utblick kan se att vi möter samma problematik som vĂ€ldigt mĂ„nga andra kommuner i Sverige. 

Det kan röra sig om alldeles för hög frĂ„nvaro, upplevd och reell otrygghet, bristande stöd frĂ„n hemmet eller helt enkelt att man flyttat till landet (nyanlĂ€nd) sĂ„ sent relativt nian att man helt enkelt inte hinner ta till sig nödvĂ€ndig kunskap. 


DĂ€r vi sticker ut Ă€r att vi kan se en betydande segregation inom skolvĂ€sendet i vĂ„r kommun. Segregationen yttrar sig i att det skiljer sig avsevĂ€rt i elevernas mĂ„luppfyllelse framför allt mellan olika huvudmĂ€n (kommunala skolor kontra fristĂ„ende). 

För att bryta segregationen behövs kraftfulla Ă„tgĂ€rder bĂ„de vad gĂ€ller resurser i stort till skolan, men framför allt behöver de kompensatoriska insatserna utvecklas. 

Det handlar bland annat om att se över det nuvarande kösystemet för att öka likvÀrdigheten. Om att ge lÀrarna goda förutsÀttningar att fokusera pÄ elevernas lÀrande i klassrummet likvÀl som vi fokuserar pÄ tidiga insatser för barn och elever som behöver det, oftast redan i förskolan. Vi behöver ocksÄ minska frÄnvaron samt öka tryggheten i skolan och pÄ fritiden.

Vi ser utbildning som en av de avgörande frĂ„gorna och att det krĂ€vs kraftsamling för att förbĂ€ttra skolresultaten och stĂ€rka likvĂ€rdigheten.  

I ord och i handling i den gemensamma majoritetsförklaringen sĂ€tter dĂ€rför vi Moderater och Socialdemokrater Skolan högst pĂ„ dagordningen i alla nĂ€mnder, inte bara barn- och utbildningsnĂ€mnden utan ocksĂ„ i till exempel  social-, teknik-, bygg- och kulturnĂ€mnden samt inte minst i kommunstyrelsen. 

I den majoritetsförklaring vi enats om sĂ€ger vi: ”Genom att utgĂ„ frĂ„n det kompensatoriska uppdraget ger vi alla elever i StrĂ€ngnĂ€s kommun tillgĂ„ng till en skolgĂ„ng dĂ€r höga kunskapsresultat och hög likvĂ€rdighet Ă€r mĂ„let.”


Skolan pĂ„verkar allt och alla i vĂ„rt samhĂ€lle. Av den anledningen Ă€r det ocksĂ„ viktigt att vi har en bred politisk samsyn frĂ„n sĂ„vĂ€l majoritet som opposition kring sĂ„vĂ€l analys som Ă„tgĂ€rder. 

VÄr förhoppning och ambition Àr dÀrför att vi under den nu just inledda mandatperioden genom ett transparent och involverande arbetssÀtt i barn- och utbildningsnÀmnden ska kunna fatta vÀlgrundade beslut med bred politisk förankring.

I ord och i handling sĂ€tter vi Moderater och Socialdemokrater utbildning högst pĂ„ dagordningen. Det Ă€r i skolan som vi bygger framtiden, i dag och i morgon. 

Kenneth Larsson
Ordförande (M) barn- och utbildningsnĂ€mnden StrĂ€ngnĂ€s 

Nasra Ali
1:e vice ordförande (S) barn- och utbildningsnÀmnden StrÀngnÀs