NÀsta regering mÄste bryta krÄngeltrenden

Var femte företagare tycker att det blivit krÄngligare att följa statliga regler jÀmfört med förra Äret.

Var femte företagare tycker att det blivit krÄngligare att följa statliga regler jÀmfört med förra Äret.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Debatt2022-07-25 21:18
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I 40 Ă„r har NĂ€ringslivets regelnĂ€mnd NNR arbetat för ett bĂ€ttre och tydligare regelverk för nĂ€ringslivet. Det Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt ett arbete utan slut, och tyvĂ€rr mĂ„ste vi konstatera att utvecklingen sedan ett antal Ă„r tillbaka gĂ„r Ă„t fel hĂ„ll. 

En del av vÄrt arbete Àr att följa utvecklingen av regleringsarbetet och dess konsekvenser. Det gör vi pÄ flera sÀtt, bland annat genom vÄr Ärliga SKOP-undersökning bland svenska företag om hur de upplever regelbördan. I Är uppger hela var femte företagare (21 procent) att de upplever att det blivit krÄngligare att följa statliga regler jÀmfört med förra Äret, medan bara 3 procent tycker att det blivit enklare.

Samtidigt anser hĂ€lften av företagarna, 51 procent, att en sĂ€nkning av regelkostnaderna har en stor – eller till och med mycket stor – betydelse för företagens utveckling. 

Ett av regeringens frĂ€msta styrmedel för att driva igenom sin politik Ă€r de regleringsbrev som utfĂ€rdas till myndigheterna varje Ă„r. NNR granskar regelbundet regleringsbreven för 26 myndigheter vars verksamhet Ă€r av sĂ€rskild vikt för nĂ€ringslivet. 

Trots att regleringsbreven Ă€r regeringens kanske viktigaste verktyg för att göra allvar av sin politik pĂ„ regelförbĂ€ttringsomrĂ„det ser vi vĂ€ldigt litet genomslag i dokumenten. Bara sju av de granskade myndigheterna har nĂ„gon form av uppdrag att förenkla för företagen, och bara fem myndigheter Ă€r skyldiga att bedöma regelförbĂ€ttringsĂ„tgĂ€rdernas effektivitet. 

Alla myndigheter som jobbar direkt mot företagen genom till exempel tillstĂ„ndsgivning, tillsyn och uppgiftsinsamling borde ha ett sĂ€rskilt uppdrag att förenkla för företagen i den mĂ„n det Ă€r möjligt – och att kontinuerligt följa upp arbetet sĂ„ att Ă„tgĂ€rderna fĂ„r önskad effekt. Bara sĂ„ kommer regelförbĂ€ttringsarbetet fĂ„ praktiskt genomslag i myndighetsutövningen, dĂ€r det faktiskt gör skillnad. 

Enligt fÀrska siffror frÄn TillvÀxtverket fortsÀtter företagens kostnader till följd av nya och förÀndrade regler att öka, under 2021 med hela en miljard kronor. Det motsÀger bilden av regeringens vackra ord om vikten av regelförbÀttring, som vi bland annat kan lÀsa om i dess nya mÄl för förenklingspolitiken, vilka fÄr ett mycket begrÀnsat genomslag i praktiken.

Det fĂ„r stora konsekvenser inte bara för de individuella företagen, utan ocksĂ„ för Sverige som land. Att förenkla och förbĂ€ttra regelverken för Sveriges företag Ă€r nĂ€mligen kanske det billigaste och enklaste sĂ€ttet att stĂ€rka Sveriges konkurrenskraft och vĂ€lfĂ€rd. 

Enligt NNR:s Ă„rliga undersökning menar tre av fem företagare, 60 procent, att de skulle kunna anstĂ€lla fler eller öka försĂ€ljningen om förbĂ€ttrade regelverk minskade kostnader och risker. TvĂ„ av fem, 38 procent, anser att de skulle fĂ„ förutsĂ€ttningar för att bĂ„de öka försĂ€ljningen och anstĂ€lla fler. Det Ă€r en enorm potential för fler arbeten och en starkare ekonomi. 

Potentialen Ă€r stor och kostnaderna för att genomföra förenklingar Ă€r lĂ„ga. Förslagen finns redan – i form av sĂ„vĂ€l en statlig utredning som rapporter frĂ„n OECD och nĂ€ringslivet. NĂ€sta regering, vilken fĂ€rg det Ă€n blir, mĂ„ste bryta krĂ„ngeltrenden. FĂ„ politikomrĂ„den erbjuder sĂ„ stor utvĂ€xling för sĂ„ liten insats.