I 40 Är har NÀringslivets regelnÀmnd NNR arbetat för ett bÀttre och tydligare regelverk för nÀringslivet. Det Àr pÄ mÄnga sÀtt ett arbete utan slut, och tyvÀrr mÄste vi konstatera att utvecklingen sedan ett antal Är tillbaka gÄr Ät fel hÄll.
En del av vÄrt arbete Àr att följa utvecklingen av regleringsarbetet och dess konsekvenser. Det gör vi pÄ flera sÀtt, bland annat genom vÄr Ärliga SKOP-undersökning bland svenska företag om hur de upplever regelbördan. I Är uppger hela var femte företagare (21 procent) att de upplever att det blivit krÄngligare att följa statliga regler jÀmfört med förra Äret, medan bara 3 procent tycker att det blivit enklare.
Samtidigt anser hĂ€lften av företagarna, 51 procent, att en sĂ€nkning av regelkostnaderna har en stor â eller till och med mycket stor â betydelse för företagens utveckling.
Ett av regeringens frÀmsta styrmedel för att driva igenom sin politik Àr de regleringsbrev som utfÀrdas till myndigheterna varje Är. NNR granskar regelbundet regleringsbreven för 26 myndigheter vars verksamhet Àr av sÀrskild vikt för nÀringslivet.
Trots att regleringsbreven Àr regeringens kanske viktigaste verktyg för att göra allvar av sin politik pÄ regelförbÀttringsomrÄdet ser vi vÀldigt litet genomslag i dokumenten. Bara sju av de granskade myndigheterna har nÄgon form av uppdrag att förenkla för företagen, och bara fem myndigheter Àr skyldiga att bedöma regelförbÀttringsÄtgÀrdernas effektivitet.
Alla myndigheter som jobbar direkt mot företagen genom till exempel tillstĂ„ndsgivning, tillsyn och uppgiftsinsamling borde ha ett sĂ€rskilt uppdrag att förenkla för företagen i den mĂ„n det Ă€r möjligt â och att kontinuerligt följa upp arbetet sĂ„ att Ă„tgĂ€rderna fĂ„r önskad effekt. Bara sĂ„ kommer regelförbĂ€ttringsarbetet fĂ„ praktiskt genomslag i myndighetsutövningen, dĂ€r det faktiskt gör skillnad.
Enligt fÀrska siffror frÄn TillvÀxtverket fortsÀtter företagens kostnader till följd av nya och förÀndrade regler att öka, under 2021 med hela en miljard kronor. Det motsÀger bilden av regeringens vackra ord om vikten av regelförbÀttring, som vi bland annat kan lÀsa om i dess nya mÄl för förenklingspolitiken, vilka fÄr ett mycket begrÀnsat genomslag i praktiken.
Det fÄr stora konsekvenser inte bara för de individuella företagen, utan ocksÄ för Sverige som land. Att förenkla och förbÀttra regelverken för Sveriges företag Àr nÀmligen kanske det billigaste och enklaste sÀttet att stÀrka Sveriges konkurrenskraft och vÀlfÀrd.
Enligt NNR:s Ärliga undersökning menar tre av fem företagare, 60 procent, att de skulle kunna anstÀlla fler eller öka försÀljningen om förbÀttrade regelverk minskade kostnader och risker. TvÄ av fem, 38 procent, anser att de skulle fÄ förutsÀttningar för att bÄde öka försÀljningen och anstÀlla fler. Det Àr en enorm potential för fler arbeten och en starkare ekonomi.
Potentialen Ă€r stor och kostnaderna för att genomföra förenklingar Ă€r lĂ„ga. Förslagen finns redan â i form av sĂ„vĂ€l en statlig utredning som rapporter frĂ„n OECD och nĂ€ringslivet. NĂ€sta regering, vilken fĂ€rg det Ă€n blir, mĂ„ste bryta krĂ„ngeltrenden. FĂ„ politikomrĂ„den erbjuder sĂ„ stor utvĂ€xling för sĂ„ liten insats.