Sluta bry er om flaggor – fixa skolan i stället!

Att bli upprörd över vilka flaggor som studenterna viftar med är inget annat än trams, skriver Luf Sörmlands Jonathan Törnstrand och Fellix Cileli.

Att bli upprörd över vilka flaggor som studenterna viftar med är inget annat än trams, skriver Luf Sörmlands Jonathan Törnstrand och Fellix Cileli.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2023-06-16 05:24
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje år vid studenttider så blossar samma trötta debatt upp. I stället för att glädjas åt alla som tagit studenten så väljer vissa att uppröra sig över vilka flaggor som studenterna visar upp. Att bli upprörd över en sån grej är inget annat än trams.

Att vara stolt över sitt, eller sina föräldrars hemland är inte det minsta märkligt, det är till och med helt naturligt. Det är kanske ännu mer förståeligt om man ryckts bort från det hemlandet och tvingats fly. Att slitas upp från sitt hem och sammanhang för att fly förföljelse och krig är inte lätt. Det är för de allra flesta en otroligt traumatisk upplevelse.



Det skriks ofta om att dessa flaggor är ett bevis på misslyckad integration –  vi håller inte med. Människor kan så klart vara flera saker samtidigt. Man kan vara både “svensk” och någonting annat samtidigt.

Låt oss i stället fokusera på riktiga problem, låt oss fokusera på alla de ungdomar som inte springer ut med någon flagga alls, de som inte tar studenten. För till skillnad från färgen det är på tygbiten kring dina axlar så påverkar detta faktiskt samhället på riktigt.
 


Andelen elever som inte tar studenten ökar varje år. Fler och fler ungdomar står utan den utbildning de behöver för att lyckas i livet, men ska vi komma åt det problemet behöver vi börja tidigare än gymnasiet. Vi behöver göra massor, men här kommer fem förslag som kommer leda till en bättre skola.

  1. Inför centralt rättade nationella prov. Det skulle inte bara innebära en större jämlikhet när proven rättas, det skulle också säkerställa att eleverna faktiskt har de kunskaper de behöver. Att centralt rätta proven, och se till att de utgör en större del av betygsunderlaget minskar incitamenten för skojarskolor att syssla med betygsinflation.
     
  2. Vi behöver en bättre lärarutbildning, och bättre löner. Ska vi klara av att ge eleverna den utbildning de förtjänar så måste lärarkåren stå rustade. Dagens lärarutbildning har för lite fokus på praktik och för mycket fokus på teori, dessutom så ska lärare vara ett högstatusyrke, då måste man också få betalt som ett högstatusyrke.
     
  3. Låt lärare vara lärare. I dag spenderar lärare på tok för mycket tid med att vara kuratorer, socialarbetare, mentorer, och administratörer. I stället vill vi se att lärare ska avlastas och får syssla med undervisning, inför fler mentorskap tjänster som fokuserar helt och hållet på de sociala bitarna av skolans verksamhet och anställ lärarassistenter som kan avlasta med det administrativa.
     
  4. Förstatliga skolan. Det här är så klart ingen universallösning, men det hade hjälpt mycket. En statlig skola är en mer jämlik skola. Olika kommuner lägger i dag olika mycket på skolan, det gör den ojämlik, statligt huvudmannaskap hade säkerställt hela skolans finansiering. Det hade också gjort att resurser kunnat fördelas mer effektivt i vårt avlånga land.
     
  5. Fler speciella undervisningsgrupper. Elever med stora utmaningar behöver få det stöd de behöver. Klara du inte av att ta till dig den kunskap du behöver i ett stort klassrum så ska det finnas mindre undervisningsgrupper med speciallärare som kan hjälpa dig att nå dina mål utefter din egen förmåga.


Det här är bara några av de saker vi behöver göra för att komma till rätta med svensk skolas problem. Men det hade varit en början att diskutera hur vi tillsammans bygger en bättre skola, i stället för att spela upprörda över vilka flaggor studenter sveper in sig i.
 

Jonathan Törnstrand
Ordförande Luf Sörmland

Fellix Cileli
Vice ordförande Luf Sörmland