Snart rinner tiden ut för frågan om det kommunala gymnasiets framtida lokalisering. I skrivande stund har vi haft tillgång till förstudien i en vecka och har deltagit på det första av två informationsmöten. Inom knappt 1,5 vecka måste barn- och utbildningsnämnden och kommunstyrelsen ta ställning till om skolan blir kvar på Campus eller om kommunen ska bygga nytt. Det går ordentligt fort.
Förvaltningen jobbar på med underlag men frågan borde ha varit skarp redan för ett år sedan för att kunna underbygga beslutet väl, oavsett vad beslutet blir.
Är vi vänsterpartister då nöjda med möjligheten att kommunen i stället bygger en ny skola? Det vet vi inte! Vi ser stora hål i underlaget och vi vet inte vilka hål som lärarfacken, lärare, tjänstemän, funktionsrättsorganisationer, elever eller du som läser det här skulle ha sett om alla haft tid att diskutera underlaget. En djup demokratisk förankring av beslutet är en fantasi.
Thomasgymnasiets flytt till Campusområdet skapade en helt okej skola. Stabiliteten finns på Campus, men hyrorna är oacceptabla. Det är rimligt bra lokaler, kompetent personal och även om skolan inte är full så är den inte så tom som man ibland kan få intrycket av. Viktigast av allt är att eleverna verkar lära sig det de ska. Särskolans gymnasium och högstadium samt vuxenutbildningen fungerar också bra på Campus. Däremot slukar den höga hyran utbildningspengar.
Hyresnivån på Campus har varit allt annat än acceptabel. I dag betalas hyran till en privat hyresvärd. Att fortsätta att hyra hos en privat ägare är för oss vänsterpartister aldrig förstahandsalternativet, inte ens med en lägre hyra än nu. Det blir på längre sikt också dyrare att hyra än att bygga eget, förutsatt att de många hålen i underlaget inte gör att projekt- och byggkostnader skenar iväg.
Förslaget att bygga en ny skola i Finningerondellen har både för- och nackdelar. Vi ser visserligen potential men också stora risker både utifrån ekonomi och funktion. Vi saknar bland annat underlag för ekonomiska aspekter, hur staden påverkas, hur trafiksituationen blir, och hur den fysiska miljön fungerar för eleverna.
Vad som händer med de verksamheter från Campusområdet som ännu inte har kommit med i underlaget är i dag obesvarat, inte minst vad gäller särskolans högstadium och LSS-fritids. I värsta fall leder detta till merkostnader och omställningsproblem för just de elever som har sämst förutsättningar att klara en flytt. Det kan vi aldrig acceptera.
David Aronsson
Kommunstyrelsen
Nina Danson
Barn- och utbildningsnämnden
Merja Kylmämaa
Ordförande
Vänsterpartiet Strängnäs