I en debattartikel 3 juni ställer Sverigedemokraterna den märkliga frågan till oss moderater i Trafikutskottet varför vi inte värnar skattebetalarnas pengar. Frågan är märklig eftersom det är helt uppenbart att partiet inte bemödat sig med att läsa våra motioner eller ta del av alla våra utspel det senaste året. Om de gjort det hade deras artikel aldrig blivit skriven.
Trafikverket har regelbundet utsatts för förödande kritik. Nio riksrevisionsrapporter sedan 2017 och en samlad akademi har skarpt kritiserat verket för bristande budgetkontroll, brist på övergripande helhetssyn, att inte i tillräcklig omfattning värdera olika alternativ och att projekt blir kraftigt försenade om de ens byggs färdigt. Det pågår en miljardrullning som måste stoppas.
Därför skrev moderaterna i sin övergripande infrastrukturpolitiska motion att ”Sverige behöver förändra sitt sätt att planera, upphandla och genomföra infrastrukturprojekt och underhåll. Riskerna behöver fördelas bättre och alternativa finansieringsmodeller prövas när så bedöms som lämpligt.
Moderaterna vill se en övergripande genomlysning av hela den svenska modellen avseende upphandling av underhåll och nybyggande, samt även överväga fler alternativa finansieringsmodeller. Syftet är att få kontroll på dagens situation där de flesta projekt blir mycket dyrare och kraftigt försenade.”
Det som väckt Sverigedemokraternas irritation är att vi moderater sagt nej till partiets hemmasnickrade förslag till ny organisation. Detta beror på att Sverigedemokraternas förslag är trött nostalgi som inte löser några problem. De har fastnat med blicken i backspegeln istället för att titta framåt.
Utvecklingen av ny teknik inom infrastrukturområdet ser snabbt vi behöver en organisation som tar sikte på framtiden. Moderaterna vill se en modern organisation av svensk infrastruktur. Vi har pekat ut flera projekt - exempelvis Inlandsbanan och Malmbanan – som kan finansieras utanför plan och betalas med höjda banavgifter av det växande näringslivet i norra Sverige. Vi har ställt oss bakom flera stora projekt med egen organisation, vill gå vidare med alternativ finansiering och säger nej till höghastighetståg.
Moderaterna prioriterar gods- och pendlingsflöden, ansvar för skattebetalarnas pengar och omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Idag fryser människor på perrongen och företag kan inte lita på att varor kommer fram i tid. Då räcker det inte att som Sverigedemokraterna att backa in i framtiden.
Maria Stockhaus (M)
Infrastrukturpolitisk talesperson