Det Àr inget nytt att Miljöpartiets förankring pÄ landsbygden Àr svag, det Àr bara att gÄ till valresultaten frÄn 2018. Men nÀr tvÄ ledande miljöpartister, Lorentz Tovatt och Karolina Skog, försöker förklara att landsbygden inte skulle dra nytta av sÀnkt skatt pÄ drivmedel, ja dÄ undrar man om de över huvud taget har varit dÀr (debattsidan, 14/10).
Alla som tankar bensin eller diesel tjÀnar förstÄs pÄ sÀnkt brÀnsleskatt, oavsett var man bor, men det Àr just pÄ landsbygden som det kan vara svÄrt att hitta alternativ. Bilen behövs för att livspusslet ska gÄ ihop.
NÄgot förenklat stÄr Sverige för ungefÀr en promille av vÀrldens utslÀpp av vÀxthusgaser, transportsektorn för en tredjedel av detta. Och bidraget frÄn bilÄkande gles- och landsbygdsbor i Sverige Àr sÄ försvinnande litet att det faktiskt inte Àr rimligt att lÀgga all vÀrldens katastrofer pÄ deras axlar. Vi i Sverigedemokraterna motsÀtter oss att man ska tvingas flytta frÄn hus och hem för att uppfylla orealistiska idéer, som formuleras av tunnelbaneÄkande miljöpartister.
Tovatt och Skog framhĂ„ller att man sĂ€nker skatten pĂ„ landsbygden, en reform som kostar statskassan 1,4 miljarder. Det hamnar ju i skuggan av att man tar bort vĂ€rnskatten, vĂ€sentligen till förmĂ„n för höginkomsttagare i stĂ€derna. Detta till en kostnad av 6 miljarder â mer Ă€n fyra gĂ„nger sĂ„ mycket! Dessutom omfattar skattesĂ€nkningen inte alla landsbygdskommuner, utan bara norra och mellersta Sveriges inland.
Sverigedemokraterna avvisar bÄda dessa reformer till förmÄn för en mycket bredare skattesÀnkning pÄ 10 miljarder, riktad mot lÄg- och medelinkomsttagare i hela landet.
För den som har nÄgra mil till jobbet och anvÀnder bilen i sin vardag skulle en prissÀnkning pÄ 1,13 kronor per liter drivmedel (skillnaden mellan SD:s och regeringens politik) vara en större ekonomisk lÀttnad Àn 137 kronor i mÄnaden (regeringens föreslagna skattesÀnkning). Dessutom innebÀr SD:s budgetförslag Àven sÀnkt inkomstskatt med i typiska fall 1200-1400 i mÄnaden.
Biogas och elektrifiering av transportsektorn Àr i princip bra. Men biogasens potential Àr begrÀnsad och vi mÄste inse att elbil i första hand Àr ett alternativ i tÀtorterna. à terigen missar Miljöpartiet landsbygdsperspektivet.
Miljöpartiet har alltsÄ inte sÄ mÄnga röster att förlora pÄ landsbygden, vilket kanske förklarar den nonchalanta hÄllningen. FrÄgan Àr dock hur lÀnge Socialdemokraternas och Centerpartiets vÀljare pÄ landsbygden accepterar Miljöpartiets inflytande.
Oscar Sjöstedt (SD)
Ekonomisk-politisk talesperson
Martin Kinnunen (SD)
Miljöpolitisk talesperson