Svar till Björn Karlsson (SD) och Linda Hefvelins (SD) artikel "Åtgärdsplan krävs för skolan i Strängnäs" (1/11).
Sverigedemokraterna har i en insändare lyft Lärarförbundets skolranking och vill med rankingen som grund driva kommunens skolutveckling. Även om jag kan dela en oro över att för många elever inte når sina mål så menar jag att lärarförbundets ranking inte kan utgöra grunden till skolutveckling. Dels är det en partsinlaga av en facklig organisation som har som främsta mål att tillvarata sina medlemmars intressen och dels rymmer rankingen bakomliggande koefficienter och indexering som omöjliggör jämförelser.
Skolan är en fråga som berör oss alla, och som alltför många gånger får agera slagpåse i politiska diskussioner och utspel. Barn- och utbildningsnämnden beslutade om ett skolutvecklingsprogram som har ett långsiktigt och hållbart fokus på att förbättra förutsättningarna för barn och elevers lärande, genom reformer förankrade i forskning och beprövad erfarenhet.
Sverigedemokraterna deltog i beslutet, har representant i nämnden och får därigenom återkommande uppföljningar av hur både skolutvecklingsarbetet och läroplansarbetet utvecklas. Barn- och utbildningsnämnden beslutar om fyra kvalitetsrapporter varje år, där resultat, analyser och slutsatser presenteras och diskuteras.
Sverigedemokraterna skriver också att politiker ska få möjlighet att lyssna in föräldrar, elever och lärare. Det är en mycket viktig del i vårt arbete och det sker redan i dag.
Skolorna möter sina elever och föräldrar i regelbundna möten, barn- och utbildningsnämnden har öppna sammanträden och varje enhet har en utsedd kontaktpolitiker. Elever och föräldrar ges också möjlighet att via enkäter lämna synpunkter.
Barn- och utbildningsnämnden har vid ett flertal tillfällen mött förskolor, grundskolor och gymnasieskolor, både fristående och kommunala för att ge dem möjlighet att presentera sina erfarenheter, synpunkter och utmaningar till nämnden.
Jag och barn- och utbildningsnämnden är övertygad om att uthållighet i det påbörjade arbetet behövs för att vända resultaten i grundskolan. Vi måste självklart reagera på avvikelser under det mer långsiktiga skolutvecklingsarbetet med mer kortsiktiga snabba insatser.
Exempel på det är de insatser som barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden samverkar kring, där det skolsociala stödteamet är en konkret insats. Arbetet med skolutvecklingsprogrammet 2023 behöver fortsätta för att tillsammans stärka Strängnäs kommuns barn och unga.
Maria Ehrnfelt (M)
Ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Strängnäs