Motvind kommer även från regelåtstramningar i Kina, som slagit mot alla stora teknikbjässar.
Alibabas försäljningsintäkter under kvartalet som avslutades i september steg med 29 procent till totalt 200,7 miljarder yuan (motsvarande 278 miljarder kronor). Men snittprognosen bland analytiker låg högre, på 205 miljarder yuan, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv.
Alibaba-aktien hade inför rapporten tappat 30 procent på New York-börsen och fortsatte efter det att siffrorna hade släppts nedåt med ytterligare 2,4 procent i förhandeln.
Nettovinsten från kvartalet rasade 87 procent till 3,4 miljarder yuan, ned från 26,5 miljarder ett år tidigare. Det justerade rörelseresultatet (ebita) sjönk samtidigt med 32 procent till 28 miljarder yuan.
Antalet aktiva kunder ökade till 1,24 miljarder under tolvmånadersperioden som avslutades i september. Det var 59 miljoner fler än motsvarande siffra i juni.
Rättelse: I en tidigare version fanns en vilseledande formulering om kvartal i sista utgången.