Electrolux planerar stora utförsÀljningar

Ett stort sparpaket med tjÀnster som försvann rÀckte inte. Nu öppnar vitvarutillverkaren Electrolux för att sÀlja tillgÄngar till ett vÀrde av tio miljarder kronor.
–Vi vĂ€ssar vĂ„r verksamhet, sĂ€ger vd Jonas Samuelsson till TT.

Electrolux, tillverkare av vitvaror och hushÄllsapparater, planerar att banta verksamheten kraftigt. Arkivbild.

Electrolux, tillverkare av vitvaror och hushÄllsapparater, planerar att banta verksamheten kraftigt. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery / TT

Ekonomi2023-07-20 07:56

Tuffare val vÀntar för Electrolux, meddelar vitvarutillverkarens vd Jonas Samuelsson i samband med kvartalsrapporten för Ärets andra kvartal.

Samtidigt som kvartalssiffror om en förlust före skatt pÄ 630 miljoner kronor presenterades, avslöjade bolaget planer pÄ att sÀlja tillgÄngar till ett vÀrde av tio miljarder kronor.

Ny strategi

En del av bolaget som nu ryker Àr varumÀrket Zanussi. Dessutom sÀljer Electrolux av verksamhet i Sydafrika och Egypten, trots att försÀljningen dÀr enligt Jonas Samuelsson flyter pÄ bra.

– Det Ă€r en vĂ€ssning av vĂ„r verksamhet. Vi sĂ€ljer för att skifta fokus, och sĂ€ljer det som inte passar i vĂ„r strategi, sĂ€ger han till TT.

En strategi, som i praktiken handlar om att gÄ ifrÄn produkter som varmvattenberedare till smartare produkter, som hushÄllsapparater som kan fjÀrrstyras digitalt via appdelar.

FrÄn att under mÄnga Är ha förvÀrvat en mÀngd varumÀrken i ett brett spektrum, fokuserar Electrolux nu pÄ omrÄden dÀr de ser sÀkrast efterfrÄgan framöver. Under de senaste tio Ären har bolaget prioriterat de delar av sin verksamhet som ligger under exempelvis varumÀrket AEG, som stÄr för en mer exklusiv del av bolagets produkter.

Det breda förvÀrvet av varumÀrken som utmÀrkt bolagets historia Àr med den globalisering som skett inte rÀtt vÀg, menar Jonas Samuelsson.

– Nu handlar det om att rikta in sig pĂ„ urbana omrĂ„den dĂ€r det finns en vĂ€lbĂ€rgad medelklass, sĂ€ger han.

FÀrre varumÀrken

Förlusten som kvartalsrapporten vittnar om förklarar han med en fortsatt svag efterfrÄgan för konsumenter, till stor del till följd av elpriser och inflation.

– Just nu Ă€r ekonomin inte i balans och det pĂ„verkar vĂ„ra kunder. Det kommer att ta ett tag till, hur lĂ€nge fĂ„r vi se. Men det finns positiva signaler dĂ€r, om att rĂ€ntor och inflation vĂ€nder, sĂ€ger Jonas Samuelsson.

I fjol började Electrolux genomföra ett stort sparpaket som innebar att 3 800 tjĂ€nster försvann. NedskĂ€rningar, som vĂ€ntades minska bolagets kostnader med 4–5 miljarder kronor i Ă„r och 7 miljarder kronor för 2024.

TT: Du talar om "tuffare val nÀr det gÀller att dra ned kostnader". Handlar det om fler varsel?

– Det programmet fortskrider vĂ€l, och vi planerar uppnĂ„ vĂ„ra besparingsmĂ„l. Detta handlar mer om vĂ„r strategi, dĂ€r vi under fĂ€rre varumĂ€rken kan fokusera pĂ„ produkter i stor, global skala.

Fakta: SÀljer fem procent av bolagets intÀkter

Electrolux gjorde en förlust före skatt pÄ 630 miljoner kronor för andra kvartalet, jÀmfört med vinsten pÄ 265 miljoner kronor samma period i fjol.

IntÀkterna föll frÄn 33,7 miljarder till 32,7 miljarder kronor. Svag efterfrÄgan med ett skifte mot lÀgre prissegment prÀglar marknaden, enligt ledningen.

Tillsammans har de varumÀrken som bolaget övervÀger att sÀlja en Ärlig omsÀttning pÄ cirka 7,1 miljarder kronor eller omkring fem procent av koncernens intÀkter.

Electrolux Ă€r tillverkare av vitvaror och hushĂ„llsapparater med egen verksamhet i över 60 lĂ€nder och omkring 52 000 anstĂ€llda. Bolaget har en bred portfölj produkter som inbegriper kylskĂ„p, diskmaskiner, tvĂ€ttmaskiner, torktumlare, ugnar och dammsugare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!