Tuffare val vÀntar för Electrolux, meddelar vitvarutillverkarens vd Jonas Samuelsson i samband med kvartalsrapporten för Ärets andra kvartal.
Samtidigt som kvartalssiffror om en förlust före skatt pÄ 630 miljoner kronor presenterades, avslöjade bolaget planer pÄ att sÀlja tillgÄngar till ett vÀrde av tio miljarder kronor.
Ny strategi
En del av bolaget som nu ryker Àr varumÀrket Zanussi. Dessutom sÀljer Electrolux av verksamhet i Sydafrika och Egypten, trots att försÀljningen dÀr enligt Jonas Samuelsson flyter pÄ bra.
ââDet Ă€r en vĂ€ssning av vĂ„r verksamhet. Vi sĂ€ljer för att skifta fokus, och sĂ€ljer det som inte passar i vĂ„r strategi, sĂ€ger han till TT.
En strategi, som i praktiken handlar om att gÄ ifrÄn produkter som varmvattenberedare till smartare produkter, som hushÄllsapparater som kan fjÀrrstyras digitalt via appdelar.
FrÄn att under mÄnga Är ha förvÀrvat en mÀngd varumÀrken i ett brett spektrum, fokuserar Electrolux nu pÄ omrÄden dÀr de ser sÀkrast efterfrÄgan framöver. Under de senaste tio Ären har bolaget prioriterat de delar av sin verksamhet som ligger under exempelvis varumÀrket AEG, som stÄr för en mer exklusiv del av bolagets produkter.
Det breda förvÀrvet av varumÀrken som utmÀrkt bolagets historia Àr med den globalisering som skett inte rÀtt vÀg, menar Jonas Samuelsson.
ââNu handlar det om att rikta in sig pĂ„ urbana omrĂ„den dĂ€r det finns en vĂ€lbĂ€rgad medelklass, sĂ€ger han.
FÀrre varumÀrken
Förlusten som kvartalsrapporten vittnar om förklarar han med en fortsatt svag efterfrÄgan för konsumenter, till stor del till följd av elpriser och inflation.
ââJust nu Ă€r ekonomin inte i balans och det pĂ„verkar vĂ„ra kunder. Det kommer att ta ett tag till, hur lĂ€nge fĂ„r vi se. Men det finns positiva signaler dĂ€r, om att rĂ€ntor och inflation vĂ€nder, sĂ€ger Jonas Samuelsson.
I fjol började Electrolux genomföra ett stort sparpaket som innebar att 3 800 tjĂ€nster försvann. NedskĂ€rningar, som vĂ€ntades minska bolagets kostnader med 4â5 miljarder kronor i Ă„r och 7 miljarder kronor för 2024.
TT: Du talar om "tuffare val nÀr det gÀller att dra ned kostnader". Handlar det om fler varsel?
ââDet programmet fortskrider vĂ€l, och vi planerar uppnĂ„ vĂ„ra besparingsmĂ„l. Detta handlar mer om vĂ„r strategi, dĂ€r vi under fĂ€rre varumĂ€rken kan fokusera pĂ„ produkter i stor, global skala.