Expert om ny SAS-plan: Bolaget kan rÀddas

SAS nya plan framÄt kan rÀdda det krisande flygbolaget, enligt analytikern Jacob Pedersen.
–Det kommer naturligtvis att ta SAS genom processen, sĂ€ger han.Samtidigt överraskas han av att bolaget inte har lyckas fĂ„ in 9,5 miljarder i nytt kapital.

Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS under en presstrÀff pÄ tisdagen.

Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS under en presstrÀff pÄ tisdagen.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi2023-10-03 22:08

Processen i frĂ„ga Ă€r ett sĂ„ kallat chapter 11-förfarande – en sorts konkursskyddsprocess – i USA.

Jacob Pedersen, aktieanalyschef pÄ den danska banken Sydbank, tror att SAS styrelse, de nya investerarna och vd:n Àr mycket nöjda med den plan som bolaget presenterade pÄ tisdagen.

Ett konsortium med bland annat den danska staten och flygjÀtten Air France-KLM ska bli nya storÀgare i SAS. Bolaget ska Àven avnoteras frÄn börsen.

– Förhoppningsvis blir företaget lönsamt i framtiden och kan betala av skulden, men det vet vi inte. Den skuldreduktion som bolaget siktat pĂ„ verkar inte ske, sĂ€ger Pedersen.

"Inte i nÀrheten"

Enligt bolagets rekonstruktionsplan mÄste flygbolaget dra in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital samt krympa sitt skuldberg med minst 20 miljarder kronor.

7,7 av de totalt 13 miljarder kronor som investerarna har gÄtt in med utgörs av konvertibla skuldebrev.

– För att fĂ„ ner skulden behöver du nytt eget kapital. Och SAS fĂ„r inte 9,5 miljarder svenska kronor i nytt eget kapital. Bolaget fĂ„r bara ungefĂ€r 5,5 miljarder svenska kronor. AlltsĂ„ inte i nĂ€rheten av mĂ„let.

Pedersen sÀger att han förstÄr varför konvertibla skuldebrev Àr attraktiva för nya Àgare.

– De ger dem stor flexibilitet om de i framtiden vill öka eller minska sitt innehav i SAS, sĂ€ger han och framhĂ„ller att det inte löser bolagets skuldproblem:

– Även om den hĂ€r typen av finansiering kommer nĂ€ra, eller sĂ„ nĂ€ra du nĂ€stan kan komma, att vara eget kapital sĂ„ Ă€r det inte eget kapital.

"Kommer hjÀlpa SAS"

TT: Tror du att planen kommer att rÀdda SAS i det lÄnga loppet?

– Jag tror naturligtvis att de Ă€gnade mycket tid Ă„t att bygga upp den hĂ€r planen. Det kommer naturligtvis att ta SAS genom kapitel 11-processen. Jag Ă€r övertygad om att detta kommer att hjĂ€lpa SAS. Men det kommer inte att lĂ€mna företaget med en sĂ„ finjusterad balansrĂ€kning som jag hade förvĂ€ntat mig innan detta tillkĂ€nnagivande.

AngĂ„ende svenska statens framtida inflytande, eller icke-inflytande, i företaget sĂ€ger Pedersen att Sverige har gett sitt godkĂ€nnande att radera skulder – och som kompensation skulle staten kunna lĂ€mnas med en liten del av SAS-aktierna.

Fakta: Det hÀr Àr Chapter 11

Chapter 11 kallas ofta för en "rekonstruktionskonkurs". Det lÀmpar sig för företag som vill kunna fortsÀtta verka men behöver tid att omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala sina skulder.

En annan fördel med Chapter 11 Àr att det, pÄ kort sikt, stoppar inkassokrav frÄn borgenÀrer.

Chapter 11 kan ansökas om frivilligt, eller sÄ kan den pÄtvingas om tre eller fler borgenÀrer lÀmnar in en ansökan till den amerikanska konkursdomstolen.

NÀr ansökan Àr inskickad Àr borgenÀrerna tillfÀlligt förbjudna att vidta nÄgra ÄtgÀrder. Företaget eller individen har fyra mÄnader pÄ sig att komma med en omorganisationsplan, men den kan förlÀngas till 18 mÄnader. DÀrefter kan borgenÀrerna föreslÄ rekonstruktionsplaner.

Planen Àr i grunden ett kontrakt mellan gÀldenÀren och borgenÀren som definierar hur verksamheten ska fungera och uppfylla sina ekonomiska förpliktelser. De flesta planer inkluderar vissa neddragningar för att minska kostnaderna och frigöra tillgÄngar.

NĂ€r ett företag eller en individ lĂ€mnar in planen röstar borgenĂ€rerna i frĂ„gan om de ska acceptera den. De Ă€r vanligtvis samarbetsvilliga eftersom nĂ€sta steg Ă€r att ansöka om en sĂ„ kallad kapitel 7-konkurs – dĂ€r alla tillgĂ„ngar likvideras och borgenĂ€rer i vĂ€rsta fall kan bli helt utan ersĂ€ttning.

KÀlla: Debt.org, amerikansk finanshjÀlpsorganisation

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!