Konkurrensen krymper – Axfood köper Citygross

Livsmedelskoncernen Axfood, med Willys och Hemköp bland kedjorna, köper konkurrenten Citygross. Ännu fĂ€rre aktörer Ă€r en risk för sĂ€mre konkurrens, enligt Konkurrensverket som det senaste Ă„ret analyserat matmarknaden i spĂ„ren av de skenande priserna.

Axfood tar hela kontrollen över Citygross. Arkivbild.

Axfood tar hela kontrollen över Citygross. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi2024-06-11 08:40

Axfood Àger redan delar av Citygross, tio procent, men köper nu hela företaget och betalar tvÄ miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande.

Citygross bedöms ha en marknadsandel pÄ cirka tre procent och har 42 butiker, frÀmst i södra delarna av landet. Bolaget gÄr med förlust men Axfood har mÄlsÀttningen att vÀnda Citygross till vinst senast 2026.

AffÀren ska nu granskas av Konkurrensverket eller EU:s motsvarighet, men eftersom affÀren i stort sett Àr en svensk angelÀgenhet blir det nog den svenska myndigheten som fÄr Àrendet pÄ sitt bord.

Riskfaktor

Konkurrensverket (KKV) kan stoppa affÀren om den bedöms försÀmra konkurrensen för kunder eller andra intressenter. Om det kan förstÄs inte myndigheten sÀga nÄgot om redan i dag, men sÀger generellt:

– Stora delar av den svenska livsmedelskedjan Ă€r koncentrerad till relativt fĂ„ aktörer och det i sig Ă€r en riskfaktor, brukar vi sĂ€ga, för att konkurrensen kan fungera sĂ€mre, sĂ€ger Martin BĂ€ckström, enhetschef pĂ„ KKV.

HÀrom Äret slÀppte KKV igenom Coops köp av ett gÀng Netto-butiker, frÀmst i södra Sverige, Àven om det fanns frÄgetecken pÄ vissa orter dÀr konkurrensen minskade tydligt, enligt Martin BÀckström.

Vill ha skÀrpta regler

Men det var inte tillrÀckligt för att stoppa affÀren eftersom den inte pÄverkade tillrÀckligt stor del av Sverige, sÄ som lagen Àr skriven. Myndigheten har fört fram synpunkter pÄ att förvÀrvsreglerna skulle behöva göras om.

Även Axfoods köp av Citygross grossistverksamhet för nĂ„got Ă„r sedan fick grönt ljus.

Efter de affÀrerna kom tiden med ökad inflation och skenande matpriser vilket riktade ljuset pÄ konkurrensen i hela livsmedelskedjan. KKV har dÀrför det senaste Äret genomlyst matbranschen och en sammanfattande rapport slÀpps om nÄgra veckor, men slutsatserna Àr inget Martin BÀckström vill avslöja nu.

Fakta: SÄ sÄg marknadsandelarna ut 2023

Ica, 50,3 procent

Axfood (frÀmst Willys och Hemköp), 20,5 procent

Coop, 17,5 procent

Lidl, 6,1 procent

Citygross, 3,7 procent

Matrebellerna, 1,0 procent.

KĂ€lla: Branschorganisationen DLF

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!