Det är Ikeas köpcentergren, under namnet Ingka Centre, som står för satsningen.
Ikea räknar med att de första boende flyttar in i mars 2022, tre kvartal efter att köpcentret slog upp sina portar efter att ha försenats till följd av pandemin.
Shoppa, leva och arbeta
Ingka Centres har omkring 45 köpcenter, eller mötesplatser som de kallas, i Europa, Ryssland och Kina förankrade med varsitt möbelvaruhus. Ikea har skiftat mot mer underhållning och sociala utrymmen i takt med att kunder shoppar online medan man går till köpcenter för att äta eller se på filmer.
Med bostäder och kontorsutrymmen breddar sig Ikea ytterligare. Förutom Changsha blir det bostäder i Shanghai och Xi'an, och platserna blir förutom ställen man handlar och äter i också platser där man bor och arbetar.
– Jag tror att vi hade en relevant strategi redan innan pandemin, och nu har trenden som vi redan då såg accelererat, säger Cindy Andersen, verksamhetschef på Ingka Centres.
"Grundläggande behov"
Hon tror på en framtid för fysiska butiker. Det nya köpcentret i Changsha, som kostat motsvarande 5,4 miljarder kronor, hade i juli en uthyrningsgrad på omkring 95 procent och omkring 350 butiker.
– Det finns ett behov av att inkludera handelsupplevelser vid mötesplatserna även framöver. Vi har ett stort förtroende för att det finns ett behov för konsumenterna även i Kina, säger hon.
Det senaste året har Ingka adderat ytterligare 50 internationella butikskedjor till sin portfölj i Kina.
– Jag tror att det handlar om de grundläggande behoven hos folk. Vi gillar att vara med andra människor och vi gillar att vara i miljöer där vi kan uppleva, ta och känna på saker, säger Cindy Andersen.