ââVi har en hög efterfrĂ„gan pĂ„ vĂ„ra produkter. Vi har fokuserat pĂ„ innovationer som ligger vĂ€l i tiden med tanke pĂ„ de behov som man har i pandemin, sĂ€ger vd:n Jonas Samuelson.
Man vill variera sin matlagning och ta hand om sitt hem. DÀr ligger Electrolux produkter i linje med konsumentens behov, sÀger Jonas Samuelson.
ââDĂ€rför blir det lĂ€ttare för oss att fĂ„ igenom de prishöjningar som vi behöver för att kompensera för de högre kostnaderna.
Fortsatt komponentbrist
Det Àr inte första gÄngen vitvarujÀtten Electrolux genomför höjningar pÄ sina slutpriser pÄ grund av ökade produktionskostnader. En gynnsam global efterfrÄgan har under flera Är gjort det svÄrare för produktionen att hÄlla jÀmna steg.
Sedan slutet av förra Äret har komponentbristen ökat och lett till störningar, inte minst för vitvaruföretagen dÀr efterfrÄgan ökat kraftigt. JÀmfört med andra kvartalet 2019, innan pandemin slog till, har Electrolux en tillvÀxt pÄ 16 procent, uppger Jonas Samuelson.
Men Àven om bolaget har genomfört prishöjningar tidigare sÀger han att kraftigt stigande kostnader pÄ nya omrÄden gör situationen annorlunda.
ââSjötransportkostnader har ju till exempel mĂ„ngdubblats och det brukar vi inte se. Vi har den hĂ€r typen av faktorer dĂ€r vi ser en vĂ€ldigt explosiv kostnadsökning. Det Ă€r ovanligt, sĂ€ger Jonas Samuelson.
Buffertarna i Electrolux produktionssystem blir lÀgre och möjligheterna att möta förÀndringar i efterfrÄgan pÄ en viss produkt blir dÀrmed svÄrare.
Behövs annorlunda komponenter som inte finns i lager blir möjligheten att snabbt Àndra produktionen sÀmre. Och komponentbristen spÄr Jonas Samuelson kommer att fortsÀtta in i tredje kvartalet.
ââDet Ă€r det vi pratar om nĂ€r vi pratar om en âmismatchâ mellan efterfrĂ„gan och produktion. DĂ„ Ă€r konsekvensen att vĂ„r flexibilitet blir lĂ€gre. Det leder till högre kostnader och Ă€ven att vi fĂ„r brister pĂ„ vissa produkter och lĂ€ngre leveranstider. Det Ă€r inte en situation vi gillar men vi mĂ„ste komma ihĂ„g att det Ă€r i relation till en efterfrĂ„gan som Ă€r pĂ„ toppnivĂ„er, sĂ€ger han.
Kraftigt kursfall vid öppning
Bolaget redovisade en vinst före skatt pÄ 1 865 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jÀmföras med en förlust pÄ 251 miljoner kronor motsvarande period 2020.
Det Àr ett sÀmre resultat Àn vÀntat, dÀr analytiker enligt Refinitiv rÀknade med en vinst före skatt pÄ 2 205 miljoner kronor.
OmsÀttningen uppgick till 30 303 miljoner kronor, jÀmfört med 23 476 miljoner kronor ett Är tidigare.
PĂ„ mĂ„ndagskvĂ€llen meddelade Electrolux att utdelningspolicyn Ă€ndras frĂ„n ett mĂ„l om att dela ut 30 procent av vinsten till att bolaget nu kommer att dela ut 50 procent av vinsten. ĂndĂ„ föll Electrolux-aktien med nĂ€rmare 8 procent i öppningshandeln pĂ„ Stockholmsbörsen. Vid stĂ€ngning hade aktien backat 6,4 procent.
Analytiker hÀrleder kursfallet till Electrolux kommentarer angÄende leveransproblem, skriver Dagens industri.