Prisökningen var noll procent pÄ bÄde mat och dagligvaror under september jÀmfört med augusti, berÀttar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
ââDen stora grejen var att Arla sĂ€nkte sina priser med 10 procent i augusti. Andra tvingas med, och det blir en snöboll som sĂ€tts i rullning, sĂ€ger han.
Prisutvecklingen totalt sett har avstannat, men om man jÀmför man hur det sÄg ut för ett Är sen Àr skillnaden stor.
Tittar man tolv mÄnader tillbaka Àr prisökningen 6,5 procent för dagligvaror och 6,8 procent för mat. JÀmför man med januari 2022 Àr prisökningen för dagligvaror 19 procent, och för mat 21 procent.
MÄnga prisÀndringar
Men oförÀndrade genomsnittspriser för september betyder inte stillastÄende priser.
ââ40 procent av alla varor har Ă€ndrat pris, sĂ€ger han.
18 procent av cirka 43 000 artiklar i Matpriskollens undersökning för september har ökat i pris, och 20 procent har blivit billigare pÄ en mÄnad.
PrissÀnkningarna och den oförÀndrade nivÄn innebÀr dock inte att vi kan hoppas pÄ prisnivÄer som innan priserna började rusa.
ââNej, men det hĂ€r kan göra att det blir stopp för ökningar.
Bröd har gÄtt ned i pris nÄgot under september jÀmfört med augusti. PrissÀnkningen matbröd Àr 1,4 procent jÀmfört med augusti, pÄ bröd och kakor Àr minskningen 0,6 procent. SpannmÄl och el har gÄtt ned i pris, och det har nu avspeglats i prisnivÄn. Flera stora brödproducenter har sÀnkt sina priser, och de andra vÀntas följa efter, enligt Ulf Mazur.
ââDet Ă€r en stark signal att de stora brödproducenterna nu sĂ€nker. Det visar att marknaden fungerar.
Ăven osten har blivit lite billigare, sĂ€nkningen för hela kategorin hĂ„rdost Ă€r 1 procent under augusti jĂ€mfört med september.
Dyrare köttfÀrs
Men det finns ocksÄ varor som gÄtt upp i pris. KöttfÀrs till exempel, dÀr Àr ökningen under september 1 procent, frukten har ocksÄ ökat 1 procent och charkvaror plus 0,6 procent.
Butikskedjorna har dock höjt sina egna varumÀrken mer Àn andra varor. NÀr vi konsumenter fÄr det tufft letar vi billigare alternativ, och det Àr ofta kedjornas egna varumÀrken.
Nu har kedjorna höjt dem med i genomsnitt 0,3 procent under september jÀmfört med augusti, alltsÄ mer Àn för andra varor. Ica har höjt mest, 0,4 procent, och för det sÀrskilt billiga Ica Basic med 0,8 procent. Ulf Mazur ser det som ett tecken pÄ att kedjorna behöver förbÀttra sin lönsamhet.
ââDet Ă€r en stor del av marknaden som Ă€r kedjornas egna varumĂ€rken, runt 30 procent. Det gĂ„r fort att höja, de bestĂ€mmer sjĂ€lva och behöver inte förhandla, sĂ€ger Ulf Mazur.