I försÀljningen ingÄr TV4 och MTV i Sverige och Finland. FörsÀljningssumman Àr pÄ 6,55 miljarder kronor.
ââDet hĂ€r Ă€r helt i linje med vĂ„r strategi, att förenkla strukturen i Telia, sĂ€ger vd Patrik Hofbauer.
Det har bubblat i Ă„tminstone nĂ„got Ă„r â att Telia skulle sĂ€lja tv-delen som inte har varit nĂ„gon lysande affĂ€r. Telia köpte TV4 2019 av Bonnier för sammanlagt 9,7 miljarder kronor. I samband med försĂ€ljningen gör nu teleoperatören en nedskrivning av vĂ€rdet pĂ„ tv- och mediadelen pĂ„ 2 miljarder kronor.
För ett Är sedan gjordes ytterligare nedskrivningar pÄ 900 miljoner kronor.
Viktigt med rÀtt köpare
ââMen det hĂ€r har Ă€ndĂ„ varit viktigt för oss, sĂ€ger Hofbauer och pekar pĂ„ att Telia genom att Ă€ga TV4 gett teleoperatören fler och nöjdare kunder.
Han pekar pÄ att ett avtal med Schibsted Àven fortsÀttningsvis ska garantera Telias kunder tillgÄng till TV4:s innehÄll.
VÀndningen av TV4 till vinst har skett genom att kapa kostnader och styra mot mer streamingintÀkter, enligt Hofbauer. Enligt Hofbauer har det varit viktigt att hitta rÀtt köpare, "som vill utveckla TV4", och det Àr alltsÄ norska Schibsted.
Enligt Schibsteds koncernchef Siv Juvik Tveitnes Àr TV4 i dag ett bolag i bra skick. NÄgra kostnadsbesparingar Àr i nulÀget inte aktuellt, hÀvdar hon.
ââVi ser en vĂ€ldigt bra plan som de levererar pĂ„ i dag. Den ska vi fortsĂ€tta stötta, sĂ€ger Juvik Tveitnes till TT.
Ăger stora tidningar
Innan affÀren gÄr i lÄs ska den godkÀnnas av flera regulatoriska instanser i Sverige, Norge och EU.
ââIngenting tyder pĂ„ att det inte ska bli godkĂ€nt men det kommer att ta tid. Det ska vara fĂ€rdigt senast i det tredje kvartalet i Ă„r, sĂ€ger Siv Juvik Tveitnes.
Schibsted Àger bland annat Svenska Dagbladet och Aftonbladet i Sverige. I Norge Àger Schibsted fler tidningar.
ââĂver tid tror vi att det finns vĂ€rdefulla samarbeten för TV4 och för vĂ„r existerande portfölj. NĂ€r transaktionen Ă€r godkĂ€nd kommer vi att hĂ„lla dialoger för att se hur alla kan samarbeta, sĂ€ger Siv Juvik Tveitnes.