Prishöjningar slår tillbaka mot Heineken

Prishöjningar trycker ned försäljningen för den nederländska bryggerijätten Heineken, visar en delårsrapport för årets första kvartal.

Försäljningen pressas oväntat mycket efter prishöjningar, visar en rapport från öljätten Heineken. Arkivbild

Försäljningen pressas oväntat mycket efter prishöjningar, visar en rapport från öljätten Heineken. Arkivbild

Foto: J. David Ake/AP/TT

Ekonomi2023-04-19 09:37

Försäljningsvolymen under kvartalet sjönk 3 procent organiskt, vilket var en djupare nedgång än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med minus 1 procent, enligt Bloomberg.

Försvagad efterfrågan noterades inte bara i Europa, utan även i Asien, Afrika och Mellanöstern.

Heineken, världens näst största öltillverkare, har som många konkurrenter höjt priserna med hänvisning till högre råvarupriser, vilket pressat marginalerna.

– Vi ser det ekonomiska läget som turbulent och osäkert, säger vd Dolf van den Brink.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!