"VÀrsta hÀxbrygden som kokats ihop"

De skenande matpriserna beror pÄ en alldeles sÀrskilt olycklig kombination av orsaker, enligt Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.
–Det Ă€r den vĂ€rsta hĂ€xbrygden som kokats ihop, sĂ€ger han.

Matpriserna rusar. Arkivbild.

Matpriserna rusar. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2023-03-06 06:43

Matpriserna steg 2,5 procent i februari jÀmfört med i januari, enligt den oberoende sajten Matpriskollen. I Ärstakt Àr nu prisökningen pÄ mat runt 20 procent. Carl Eckerdahl konstaterar att detta tyvÀrr inte överraskar.

– Det Ă€r beklĂ€mmande att det fortsĂ€tter mĂ„nad för mĂ„nad. Jag vet ju orsakerna, men det gör mig inte gladare, sĂ€ger han.

Pandemin och klimatproblemen gjorde att tecknen pÄ stigande priser kunde börja anas redan under sommaren 2021.

Svaga kronan

– Sedan förstĂ€rktes detta av kriget och den svaga kronan.

Han tycker att den svenska livsmedelsbranschen sitter i samma bÄt som alla andra livsmedelsaktörer i vÀrlden, med det mycket pÄtagliga tillÀgget att vi har en mycket svagare valuta. Det gör att svenska priser sticker ivÀg extra mycket.

– Det Ă€r den vĂ€rsta hĂ€xbrygden som kokats ihop.

Han tycker att kronkursens betydelse har kommit lite i skymundan.

LikasÄ de stigande rÀntorna.

– Riksbanken ser rĂ€ntehöjningar som sĂ€ttet att bekĂ€mpa inflationen. Men det Ă€r kostnadsdrivande i sig. Finansieringskostnaderna för företagen ökar, och det bidrar till ökade priser, sĂ€ger Carl Eckerdal.

Mattias Persson, chefsekonom pÄ Swedbank, konstaterar att de kraftigt stigande matpriserna Àr en signal om att inflationen fortsÀtter.

Biter sig fast

– Den kanske ocksĂ„ biter sig fast, sĂ€ger han.

Till skillnad frÄn Carl Eckerdal ser han ingen annan utvÀg Àn att rÀntan mÄste upp ytterligare.

– Riksbanken behöver agera. De kommer att behöva höja mer Ă€n vad som sades i deras tidigare prognos.

Mattias Persson ser att priserna kommer att fortsÀtta att stiga under vÄren, kanske Ànda fram till sommaren.

– Vi kommer att ha det tufft fram till midsommar, sĂ€ger Mattias Persson.

Fakta: Prisökningar

Matpriskollen har undersökt drygt 44 000 artiklar hos de stora kedjorna. Prisutvecklingen för dagligvaror var 2,1 procent. För enbart mat, som Ă€r en snĂ€vare kategoriprocent, var prisökningen 2,5 procent under februari jĂ€mfört med januari.

Hittills i Är har dagligvarorna stigit 3,4 procent.

Prisutvecklingen under tolv mÄnader Àr 15,2 procent för dagligvaror och 17,8 procent för den snÀvare kategorin mat.

Matpriskollen Àr ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser frÄn de olika kedjorna. Konsumenter kan anvÀnda appen gratis för att jÀmföra priser och erbjudanden. Företaget Àr fristÄende, och finansierar sin verksamhet genom att sÀlja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

I januari sjönk inflationen, prisförÀndringarna pÄ Ärsbasis, till 11,7 procent enligt mÄttet KPI. Det kan jÀmföras med 12,3 procent mÄnaden före.

KÀlla: Matpriskollen, Statistiska centralbyrÄn (SCB).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!