Han ser inte den lÀgre priset eller den minskade emissionsvolymen, frÄn 25 till 20 miljarder kronor, som ett dÄligt betyg pÄ börserbjudandet.
ââDet hĂ€r var ju ett erbjudande som inte var exakt. Nu var rĂ€tt tillfĂ€lle att göra det hĂ€r exakt, att ta bort osĂ€kerheten, sĂ€ger vd HĂ„kan Samuelsson till TT.
Om prislappen?
ââVi har lyssnat pĂ„ marknaden, ödmjukt, sĂ€ger han.
Priset pÄ aktien hamnar nu pÄ 53 kronor, den absolut lÀgsta nivÄn i intervallet 53 till 68 kronor som angavs för en vecka sedan.
SjÀlv har Samuelsson anmÀlt köp av aktier till ett belopp av 25 miljoner kronor, enligt tillÀggsprospektet.
Emissionsvolymen sÀnks samtidigt frÄn uppemot 25 miljarder kronor till 20 miljarder.
ââĂr 20 miljarder kronor tillrĂ€ckligt? Ja, det Ă€r vi helt övertygade om, sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson.
Pengarna som Volvo Cars fÄr in frÄn de nya Àgarna i nyemissionen ska anvÀndas till omstÀllningsresan mot elektrifiering av hela den kommande fordonsflottan.
ĂndĂ„ mĂ„nga aktier
Ăgarna och ledningen tvingas ocksĂ„ dra ner ambitionen pĂ„ hur stor andel av aktierna som kommer att handlas pĂ„ börsen, sĂ„ kallad free float. Den landar nu kring lĂ„ga 17 procent, frĂ„n att Volvo Cars för en vecka sedan talat om uppemot 25 procent. Resten av aktierna behĂ„lls av kinesiska Ă€garbolaget Geely.
Det innebÀr att en ovanligt lÄg andel av Volvoaktierna kommer att handlas pÄ Stockholmsbörsen. Men enligt Volvoledningen ska man se till den totala volymen aktier som ÀndÄ blir relativt hög. Och en jÀmförelse med exempelvis ScaniaÀgaren Tratons sömniga utveckling pÄ börsen, dÀr Volkswagen kontrollerar merparten av aktierna, Àr orÀttvis, tycker Volvoledningen.
Att alla intervall sÀnkts betydligt ska inte ses som ett misslyckande eller att hela noteringen Àr hotad. TvÀrtom, tycker Volvochefen. Beskedet han kan ge nu Àr att det hela Àr i hamn.
ââMed de hĂ€r förĂ€ndringarna sĂ„ Ă€r boken tĂ€ckt, sĂ€ger Samuelsson.