En Tesla för 25 000 dollar, motsvarande drygt 223 000 svenska kronor, kan bli verklighet om tre Är pÄ den amerikanska marknaden.
Det meddelade elbilstillverkarens grundare och vd Elon Musk nĂ€r företaget natten mot onsdag presenterade visioner om ny batteriteknik, som ska sĂ€nka batterikostnaden kraftigt. Ăver 270 000 tittare följde presentationen online.
Beskedet att den nya tekniken inte kommer att nÄ nÄgon stor produktionsvolym förrÀn 2022 ses som en besvikelse av mÄnga bedömare.
Redan under tisdagen gick Musk ut och sĂ€nkte förvĂ€ntningarna pĂ„ presentationen, vilket fick aktien att sjunka och Teslas börsvĂ€rde rasade 50 miljarder dollar. Teslaaktien sjönk 5,6 procent under tisdagen â och ytterligare 10,3 procent under onsdagen.
Nya litiumjonbatterier
Investerare hade förvÀntat sig besked om ett nytt batteri som ska rÀcka i minst 10 Är, samt att Tesla skulle presentera specificerade kostnadsminskningar pÄ sina batterier, som skulle göra att elbilen pÄ allvar skulle kunna utmana bilar med traditionella brÀnslen.
Inget av detta kunde Musk leverera. Tesla tar just nu fram ett nytt sÀtt att tillverka sina litiumjonbatterier pÄ sin anlÀggning i Silicon Valley och förhoppningen Àr att det ska halvera kostnaden för batterierna de kommande Ären.
ââVi Ă€r övertygade om att vi pĂ„ lĂ„ng sikt kan tillverka en gedigen elbil för 25 000 dollar, sade Elon Musk.
20 miljoner elbilar per Är
Trots att Tesla lÀnge har haft ett uttalat mÄl att tillverka elbilar som den stora massan ska ha rÄd att köpa kostar den billigaste modellen i dag drygt 550 000 kronor i Sverige, och dÀrefter stiger priserna snabbt.
ââDet Ă€r absolut nödvĂ€ndigt att vi tillverkar bilar som mĂ€nniskor faktiskt har rĂ„d med, sade Tesla-vd:n.
Tesla hoppas sÄ smÄningom kunna bygga 20 miljoner elbilar per Är.