Postnord har nu börjat att publicera sin e-handelsbarometer pÄ mÄnadsbasis. Undersökningen som görs ihop med Svensk Digital Handel och HUI Research, pejlar svenska konsumenters intresse för just nÀthandel.
I coronatider har man noterat en markant ökning som hÄllit i sig Àven in i april.
SlÄr tidigare prognos
Sett till de tillfrÄgades sjÀlvuppskattade konsumtion ökade e-handeln med 44 procent under april 2020. Nedbrutet pÄ en enskild mÄnad har tidigare statistik aldrig visat ett sÄdant uppsving som den hÀr perioden.
ââVi hade inför 2020 satt en prognos pĂ„ elva procents tillvĂ€xt. Nu ser vi sexton procents tillvĂ€xt och det stĂ„r klart att vi kommer fĂ„ en vĂ€ldigt kraftig tillvĂ€xt som kommer att fortsĂ€tta flera Ă„r framöver, sĂ€ger Arne Andersson, e-handelsexpert vid Postnord.
Den stora ökningen stĂ„r Ă„lderskategorin 65â79 Ă„r för, anmĂ€rkningsvĂ€rda 154 procent.
ââNu kommer en Ă€ldre mĂ„lgrupp som under coronaperioden börjat upptĂ€cka och anvĂ€nda e-handeln. Om dagligvaruhandeln kan komma ut pĂ„ banan nĂ€r det gĂ€ller leveransmöjligheter som man tidigare utlovat sĂ„ kommer e-handeln att öka dramatiskt, sĂ€ger Arne Andersson.
Utslagning vÀntar
Ett problem som tidigare lyfts just nÀr det gÀller matvarukedjor har varit hur man ska lösa leverans av varor, framförallt pÄ landsorten. DÀr anser nu Arne Andersson att det blir ytterst viktigt att hitta lösningar.
ââDet gĂ€ller att maxa sin förmĂ„ga för att kunna hĂ€nga pĂ„. Gör man inte det sĂ„ gĂ„r kunden till nĂ„gon annan handlare.
I ett utsatt ekonomiskt lÀge finns dock utmaningar inom flera branscher. Redan har det bland annat skett en konsolidering inom byggsektorn dÀr bygghandelskedjan XL-Bygg gÄtt ihop med Bolist. Fler lÀr komma tror Arne Andersson.
ââVi tror pĂ„ konsolideringar inom flera kategorier. De lönsamma bolagen kommer att titta som gamar pĂ„ de aktörer som har svĂ„rt med kassaflöden och likvididet, tror han.