NÀsta vecka Àr det Äter igen dags för reatraditionen "Black Friday", det som ocksÄ blivit startskottet för julhandeln. I en tid med alltmer omfattande coronarestriktioner berÀknas nu flera konsumenter vÀlja nÀthandeln framför den fysiska butiken.
En utmaning Ă„terstĂ„r dock â sjĂ€lva upphĂ€mtningen av paket.
ââMĂ„nga skulle vilja höra att det hĂ€r Ă€r löst, men det kommer att bli köer hos vĂ„ra ombud. Men jag skulle vilja sĂ€ga att vi Ă€r vĂ€ldigt förberedda för det som ska komma, sĂ€ger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.
Ăkar antalet ombud
Postnord med 2 000 ombud runtom i landet öppnar nu ytterligare 60â80 ombud med anledning av omstĂ€ndigheterna. I vanliga fall Ă€r det cirka 400 av dessa som fĂ„r lördagsleveranser men dĂ€r sker en markant förĂ€ndring.
ââNu kommer i stort sett alla vĂ„ra ombud att ha lördagsleveranser, vilket ger oss en extra dag. Vi tittar ocksĂ„ pĂ„ om det till exempel ligger tre ombud i samma omrĂ„de att vi kan skifta om och allokera en del paket till det ombud som har minst tryck pĂ„ sig. För kunden kan det bli ett par hundra meter extra att gĂ„, sĂ€ger han.
Olle Janrik, ombudsman vid organisationen Sveriges paketombud, har kontinuerlig kontakt med organisationens medlemmar kring hur arbetsmiljön ska bli sÄ sÀker som möjligt, sÄvÀl för kunder som för ombuden sjÀlva.
ââVi trycker pĂ„ att hĂ„lla avstĂ„nd, undvika trĂ€ngsel och betonar hygien. Sedan har det funnits lokala tips som varit bra och som vi sedan fört vidare, sĂ€ger han.
Speciella öppettider
Bland dessa mÀrks speciella öppettider för högriskgrupper och dÀr kunden fÄr ringa pÄ en ringklocka för att fÄ paket överlÀmnat utomhus.
Störst utmaning Àr det för smÄ utlÀmningsstÀllen som tobaksbutiker, pÄpekar Olle Janrik.
ââDet Ă€r ofta smĂ„ ytor medan det i dagligvarubutikerna Ă€r lĂ€ttare att hĂ„lla avstĂ„nd. För tobaksbutikerna Ă€r det ocksĂ„ en svĂ„r balansgĂ„ng, man tjĂ€nar inte sĂ„ mycket pĂ„ att leverera paket utan mĂ„ste ocksĂ„ kunna fylla butiken med andra varor.
För medlemmarna handlar det ocksÄ inte bara om hitta en sÄ sÀker metod som möjligt nÀr det gÀller sjÀlva kundkontakten utan ocksÄ gÀllande nÀr man tar emot sjÀlva paketen frÄn speditionsfirmor.
ââDet Ă€r mĂ„nga kontaktytor och man Ă€r verkligen mitt i smeten, sĂ€ger han.
AnvÀnder trÀngselvÀrdar
Dagligvarukedjan Hemköp, dÀr 90 butiker av totalt cirka 200 fungerar som postombud, vidtar nÄgra speciella ÄtgÀrder.
Utöver tidigare sÀkerhetsÄtgÀrder planerar man att ha utsedda trÀngselvÀrdar med varselvÀstar.
"De har i uppdrag att se till att det inte blir trÀngsel vid till exempel paketutlÀmning", skriver Hemköps pressavdelning i en kommentar till TT.
Coop med omkring 500 utlÀmningsstÀllen har inför Black Friday bland annat utökat antalet paketskÄp för att kunderna sjÀlva ska kunna hÀmta sina paket, en ÄtgÀrd som planeras att fortsÀtta in i januari nÀsta Är. Dessutom ska man anvÀnda sig av ett flertal sms-pÄminnelser till kunder samt helgleveranser.