FörsÀljningen av cyklar i Sverige har verkligen tagit fart, och flera ÄterförsÀljare vittnar om en ökad efterfrÄgan.
ââI början av pandemin var det en normal cykelförsĂ€ljning, men sen har det fortsatt sĂ€lja bra Ă€ven in i juni. Vi börjar fĂ„ signaler om att vissa delar och Ă€ven cyklar börjar ta slut hos leverantörer, sĂ€ger Joakim Stenberg, vd pĂ„ organisationen Cykelbranschen.
Stenberg betonar att det fortfarande finns cyklar kvar, men sÀger ocksÄ att man fÄr passa pÄ nu om man vill ha en cykel.
StÀngda grÀnser försvÄrar
De allra flesta cyklar produceras i Kina, Taiwan och i viss mÄn i Vietnam, alltsÄ den region i vÀrlden dÀr pandemin slog till först. Fabrikerna stÀngde i stor utstrÀckning och hela försörjningskedjor pÄverkades. De cyklar som vÀl kunde tillverkas hamnade pÄ fraktskepp som ibland inte kunde komma fram till sin slutdestination, pÄ grund av stÀngda grÀnser.
Fabrikerna har nu öppnat igen, men det löser inte problemet pÄ kort sikt.
ââVi lĂ€gger vĂ„ra bestĂ€llningar Ă„r i förvĂ€g. Nu börjar cyklarna ta slut. Det Ă€r framför allt vissa delar man har problem med att fĂ„ fram, sĂ€ger Joakim Stenberg.
Och det Ă€r inte bara i Sverige det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ fram cyklar. Ăven internationellt finns samma problem.
ââDet har gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt att tillgĂ„ngen inte följer med efterfrĂ„gan pĂ„ de stora marknaderna, sĂ€ger Jay Townley, erfaren konsult inom cykelvĂ€rlden, till Financial Times.
"ĂvergĂ„ende problem"
NĂ€r nu tillverkningsindustrin i Ăstasien i stort sett Ă€r tillbaka som vanligt vĂ€ntar sig Cykelbranschen att lagren kommer att fyllas pĂ„.
ââJag ser det som ett övergĂ„ende problem. Vi fĂ„r verkligen inte hoppas att det blir nĂ„got lĂ„ngvarigt, sĂ€ger Joakim Stenberg.
TT: Ăr det nĂ„gon specifik typ av cykel som det Ă€r extra stor brist pĂ„?
ââNej, det Ă€r en generell brist över hela linjen. Det fanns ett ganska bra lager med elcyklar tidigare men Ă€ven de börjar ta slut, sĂ€ger Joakim Stenberg.