"Dyster höst" vÀntar elektronikbranschen

Pandemin resulterade i tvÄ goda Är för hemelektronikbranschen. Nu har köpglÀdjen svalnat, men inte tv-spelandet. FörsÀljningen av spelkonsoler ökade med 39 procent under maj mÄnad, enligt Elektronikbranschens snabbindex.

FörsÀljningen av hemelektronik minskar men i maj mÄnad sÄldes 39 procent fler spelkonsoler Àn samma period förra Äret. Arkivbild.

FörsÀljningen av hemelektronik minskar men i maj mÄnad sÄldes 39 procent fler spelkonsoler Àn samma period förra Äret. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Konsumtion2022-06-09 10:43

Spelkonsoler har varit svÄra att fÄ tag pÄ lÀnge, bÄde för konsumenter och ÄterförsÀljare, detta pÄ grund av problem i leveranskedjorna och komponentbrist. Nu har tillgÄngen förbÀttrats nÄgot och försÀljningen har dÀrför ökat, sÀger Elektronikbranschens vd Pernilla Enebrink.

– Det Ă€r ju kul att spela tror jag, men sedan sĂ„ har det varit en bristvara under lĂ„ng tid.

SÀmre total försÀljning

Den totala försÀljningen av hemelektronik minskar dÀremot, i maj mÄnad med fyra procent. Allra sÀmst sÀljer datorerna. Förra mÄnaden minskade försÀljningen av varan med 38 procent och den totala minskningen sedan Ärets början Àr 14 procent, jÀmfört med samma period förra Äret.

– Det Ă€r inte förvĂ„nande, har man mindre pengar i plĂ„nboken köper man mindre hemelektronik, sĂ€ger Enebrink.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r branschen stabil men pĂ„verkas sĂ„klart, som mĂ„nga andra, av konjunkturen, uppger hon.

MÀtta pÄ elektronik efter pandemin

Detaljhandelsanalytikern Rolf Karp pÄ Aktiespararna tror att försÀljningssiffrorna för hemelektronikbranschen kommer se mörkare ut mot sommaren.

Sedan pandemirestriktionerna slÀppte har branschen fÄtt ökad konkurrens frÄn andra delar av detaljhandeln. I stÀllet för att vara hemma och spela spel eller titta pÄ tv kan vi nu gÄ pÄ restaurang och konsert exempelvis.

– Även om folk jobbar hemma sĂ„ tror jag inte att det kommer vara samma tillvĂ€xt framĂ„t, det kommer bli tuffare, sĂ€ger Karp.

Under pandemin uppdaterade sig mÄnga med en ny dator eller tv. Elektronikbranschen kan ocksÄ dÀrmed ha nÄtt en viss mÀttnadsgrad hos kunderna, menar analytikern.

– Man kanske inte har ett behov av att skaffa sig en ny dator just för tillfĂ€llet, sĂ€ger han.

Dyster höst vÀntar

Den verkliga effekten av rÀntehöjningar, stigande inflation och rekordhöga drivmedelspriser har vi inte sett Àn, menar Rolf Karp.

– Vi kommer inte se den riktiga effekten förrĂ€n till hösten, den kan nog bli dystrare vad gĂ€ller detaljhandeln totalt.

Efter semestern, en stor kapitalinvestering för mÄnga hushÄll, kommer insikten om att vi behöver hÄlla i pengarna sjunka in, uppger han. Dyrare saker som vitvaror, tv-apparater eller möbler brukar dÄ prioriteras bort.

– Det spelar liksom ingen roll vad vi tittar pĂ„ nu, allting Ă€r dyrare, och sĂ€llanköpsvaror, dĂ€r elektronikvaror ingĂ„r, drabbas alltid hĂ„rdare Ă€n dagligvaruhandeln, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!