Vad har musikstjärnan Grimes, basketspelaren LeBron James och Twitters grundare Jack Dorsey gemensamt? De är alla på olika sätt del av en ny form av digital konst som på sistone blivit en extremt stor affärsverksamhet främst i USA.
Ytterligare ett bevis för det är att Christie's, grundat 1776 och ansett som ett av världens mest exklusiva auktionshus, nyligen auktionerade ut verket "Everydays: The first 5 000 days" av konstnären Beeple, även känd under namnet Mike Winkelmann. Det digitala kollaget bestående av 5 000 bilder, en för varje dag sedan 1 maj 2007, såldes slutligen för hisnande 69 miljoner dollar, motsvarande 585 miljoner svenska kronor.
– Vi har inte sålt några sådana här konstverk här i Sverige ännu men det ska bli spännande att följa, det är som med alla tekniker och konstformer, det kommer säkert att ta en viss tid för att hitta sin form och det är för tidigt att säga vad den får för roll i konstvärlden, säger Marcus Kinge vid Bukowskis och specialist inom grafik och konst.
Historiska paralleller
Enkelt förklarat handlar digital konst om olika former av bilder, filmklipp eller animationer som i en del fall redan haft en enorm spridning på nätet. Genom tekniken NFT som står för "Non fungible token" kan ägaren eller om det är flera ägare få ett form av äkthetsbevis där ägarskapet blir digitalt och lagras i en så kallad blockkedja, till exempel kopplad till kryptovalutan ethereum, en motsvarighet till bitcoin. Det gör att även om Twitters grundare Jack Dorseys första twitterinlägg någonsin kan visserligen ses av alla som har gång till Twitter har nu spekulanter kunnat vara med och buda på själva tweeten, eller i alla fall rätten till att anse att man äger ursprungstweeten. Frågan är dock varför man vill köpa något sådant? Marcus Kinge tycker att egentligen är det inte så konstigt och drar historiska paralleller:
– Genom NFT får verket ett unikt värde och det finns nu en ny generation där det inte är något konstigt att äga något digitalt. Många kan till med tycka att det höjer värdet att många andra kan se konstverket. När vi började att sälja videoverk på Bukowskis var det många som höjde på ögonbrynen men nu är det en naturlig del för många samlare.
Till fördelarna som lyfts med digital konst är följerätten kopplad till verken. En konstnär kan tack vare blockkedjeteknologin få ersättning, till exempel en viss procentsats, när det digitala verket säljs vidare till en ny köpare.
Stort i sportens värld
Utvecklingen sker nu inom en rad områden, bland annat sportvärlden. De samlarkort på fotbollsspelare som tidigare köptes, byttes sinsemellan och sedan klistrades in i album har nu mött sin överman i form av digitala varianter – ifall om NBA, den amerikanska proffsligan får rätt. Sajten "Topshot" marknadsför sig under slogan "Äg de bästa ögonblicken från NBA-historien". Här kan supportrar gå in och lägga bud på klipp på olika matchsekvenser. Det var också just en sådan sekvens när Los Angeles storstjärna LeBron James dunkar basketbollen i mötet mot Sacramento som signaturen "Jesse" köpte för 208 000 dollar för ett par veckor sedan.
Sedan en blygsam start i oktober förra året har handeln rusat under inledningen av 2021 med en total försäljning på över 300 miljoner dollar. En enskild handelsdag kan digitala kort auktioneras ut för över tio miljoner dollar vilket gör marknadsplatsen den överlägset största och mest populära inom det här området.
Intäkterna fördelas mellan NBA, spelarnas fackförening och företaget Dapper Labs som ligger bakom sajten. Flera av ligans stjärnor har också bidragit till att lyfta intresset genom att via olika sociala medier ta upp ämnet med sina supportrar.
Som på så många andra områden i samhället har pandemin även i detta fall haft en påverkan för utvecklingen, påpekar Marcus Kinge:
– Museer liksom konstgallerier har tvingats vara stängda vilket gjort att människor sökt sig till digital konst i takt med att också våra offentliga rum blir alltmer digitala.
Hur framtiden kommer att se ut är högst osäkert, en sak är dock klar, det betyder inte slutet för traditionell konst enligt Marcus Kinge.
– Jag tror inte det här kommer att ersätta traditionella konstformer som måleri och skulptur utan bli mer som ett komplement och något som eventuellt kommer få samma status i framtiden