Under januari-november ökade tittandet med 5 procent jĂ€mfört med samma period i fjol. Ăkningen var sĂ€rskilt stor i mars-april och oktober-november, enligt ett pressmeddelande.
Ăkningen, som innebĂ€r ett trendbrott efter de senaste Ă„rens nedgĂ„ng, förklaras till stora delar med coronapandemin.
"Det har varit ett omtumlande Är och det mÀrks att underhÄllning har haft en större roll i svenskarnas hem", sÀger Henrik Lönnevi, konsumentchef pÄ Telia, i pressmeddelandet.
Mest ökade tittandet i Södermanland, GÀvleborg och Gotland, jÀmfört med snittet för hela riket. I sex av lÀnen minskade tittandet, allra mest minskade det i Stockholm som noterade en nedgÄng med 5 procent jÀmfört med snittet för riket.
Samtidigt har Àven streamat tittande fortsatt att öka under Äret. UppgÄngen Àr 11 procent bland Telias kunder jÀmfört med Äret innan.