Tv-tittande ökade under krisen

Det traditionella tv-tittandet bland Telias kunder har ökat under Äret.

Tv-tittandet ökade bland Telias kunder.

Tv-tittandet ökade bland Telias kunder.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vetenskap & teknologi2020-12-21 10:15

Under januari-november ökade tittandet med 5 procent jĂ€mfört med samma period i fjol. Ökningen var sĂ€rskilt stor i mars-april och oktober-november, enligt ett pressmeddelande.

Ökningen, som innebĂ€r ett trendbrott efter de senaste Ă„rens nedgĂ„ng, förklaras till stora delar med coronapandemin.

"Det har varit ett omtumlande Är och det mÀrks att underhÄllning har haft en större roll i svenskarnas hem", sÀger Henrik Lönnevi, konsumentchef pÄ Telia, i pressmeddelandet.

Mest ökade tittandet i Södermanland, GÀvleborg och Gotland, jÀmfört med snittet för hela riket. I sex av lÀnen minskade tittandet, allra mest minskade det i Stockholm som noterade en nedgÄng med 5 procent jÀmfört med snittet för riket.

Samtidigt har Àven streamat tittande fortsatt att öka under Äret. UppgÄngen Àr 11 procent bland Telias kunder jÀmfört med Äret innan.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!