Ur arkivet
Bygget av fastigheten hade gått ovanligt snabbt. Bara ett år tog det från ett stort hål i marken till dess att byggnaden stod färdig att flytta in i. Anledningen till rekordtiden var att många delar av huset hade tillverkats på fabrik och sedan kunde byggnadsarbetarna plocka ihop huset på plats - "som ett jättelikt legobygge".
Bakgrunden var denna: 1976 köpte försäkringsbolaget Folksam tomten Kungsgatan 21 av byggnadsfirman Diös AB. Folksam var trångbodda och hade stort behov av större lokaler. I samband med köpet fick Diös uppdraget att bygga No 21 som skulle innehålla kontorslokaler för Folksam samt butikslokaler. I avtalet om bygget ingick också att Diös skulle skaffa fram hyresgäster.
Husen på varsin sida om 21:an, Jugendhuset och Rydströmska, var i farozonen för att rivas. Men de räddades av arkitekten och Folksam som tyckte det var viktigt att Eskilstunaborna skulle kunna känna igen sig. Det skulle inte bara finnas nybyggda hus i centrum.
Bygget av köpcentrumet 21:an var då Folksams största satsning någonsin utanför Stockholm och kostade omkring 80 miljoner. När allt var färdigbyggt beräknades summan bli 130 miljoner.
Planen för 21:an var att det moderna konceptet med allt inomhus – många olika butiker och fyra öppna torgplatser med sittplatser – skulle bli en mötesplats för kunder även utanför Eskilstuna. Man räknade med att locka folk från Flen, Strängnäs och Kungsör. Omsättningen uppskattades bli 80 miljoner kronor per år.
Vid invigningen var samtliga lokaler förutom ett lagerutrymme uthyrda och omfattade 900 kvadratmeter. Hyrorna hade diskuterats flitigt eftersom de ansågs som dyra. Kvadratmeterpriset var 600–1 000 kronor i gatuplanet och något lägre en trappa ned.
Största hyresgästen var Hennes & Maurits, i dag H&M, som i två plan hade 2 400 kvadrat. Även Kappahl fanns i två plan och disponerade 1 300 kvadrat.
Av de 36 butikerna var 29 redan etablerade i Eskilstuna och hyreskontrakten låg på fem till tio år. Som exempel nämns 14 olika modebutiker, två stora skoaffärer och zoobutiken i bottenplanet räknades som en mycket stor satsning, en av de större i landet.
Parkeringshuset som planerades till butikscentrumet beräknades ge plats för 400– 500 fordon. Men enligt artikeln hade det blivit försenat och det var inte heller säkert att det alls skulle byggas. Så länge anvisades kunderna Stadshusets parkering och ett markområde på andra sidan Nygatan.