1177 behöver fler sjuksköterskor – inte upphandling

Tre månader efter att 1177 började drivas i egen regi hamnade vi mitt i en pandemi och vart tror hen att man som patient ringer? skriver "Trött på att politiker styr vården".

Tre månader efter att 1177 började drivas i egen regi hamnade vi mitt i en pandemi och vart tror hen att man som patient ringer? skriver "Trött på att politiker styr vården".

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2022-05-02 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En politiker från Liberalerna tycker att 1177 i Region Sörmland ska upphandlas på grund av att väntetiderna varit längre än tidigare då tjänsten var upphandlad. Region Sörmland tog över tjänsten i november 2019. Kanske lever denna politiker på en annan planet än jag, för ungefär tre månader efter att 1177 började drivas i egen regi hamnade vi mitt i en pandemi och vart tror hen att man som patient ringer?  1177 har haft den högsta arbetsbelastningen någonsin under pandemin. Jag läser liknande kommentarer från politiker över hela landet. De vill väl skaffa sig röster inför kommande val. 

Jag tror att sjuksköterskorna på 1177 gör sitt allra bästa och själv är frustrerade över långa köer. Att tänka att ett kvantitetsmål är den rätta vägen, är inte vägen framåt. Det är enkelt att göra snabba samtal och sedan bara hänvisa patienten vidare. Stockholm som har tjänsten upphandlad har minst nöjdhet hos de som ringer in i NKI-undersökningar.

Att arbeta patientsäkert är att ta tid för patienten. Att göra en genomgående och säker bedömning av patientens symtom och i slutändan ha en trygg patient borde alltid vara målet, inte att stressa sjuksköterskor till att ta genvägar och faktiskt riskera människors liv. Vilket ska leda till att rätt patienter hamnar på rätt vårdenhet eller får egenvårdsråd.

Anledningen till de långa köerna under pandemin har också varit att personer som inte behöver sjukvårdsrådgivning ringer för att få information, och att det inte finns någon annanstans att ringa för att få prata med någon som "vet". Information om provtagning och vaccinationer som 11313 inte får besvara.

Lösningen är inte att upphandla. Lösningen är att ge mer resurser så att 1177 kan ha fler sjuksköterskor som svarar.