A-traktorhatarna är den riktiga faran i trafiken

Bilister som absolut måste köra om så fort de ser ett fordon med LGF-skylt är den verkliga faran i trafiken, menar en mopedbilsförare.

Bilister som absolut måste köra om så fort de ser ett fordon med LGF-skylt är den verkliga faran i trafiken, menar en mopedbilsförare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2023-01-08 20:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är mycket snack om A-traktorerna samt mopedbilarna ute på vägarna. Att de är störningsmoment och råkar ut för olyckor på grund av manipulering av motorn.

Men de som är faran i trafiken är alla dessa människor som avskyr dessa typer av fordon. De med personbil som redan har bestämt sig för att alla A-traktorer/mopedbilar är en fara för trafiken.

Och ja, vi vet att hastigheten på dessa fordon inte är densamma som de andra fordonens ute på vägarna, men desperationen att köra om oss måste släppa lite. Jag vet att jag talar för både mig själv men också många andra som kör dessa fordon. Att bli omkörd på en 30-väg utanför ett dagis vid ett obevakat övergångsställe eller bli omkörd på en becksvart landsväg när en mötande bil kommer inom 100 meter är inte kul. För då är det vi mopedbils- och A-traktorförare som behöver ta ansvar för att ingen olycka med mötande bil ska hända. Då är det vi som måste anpassa oss för någon som gör en rejäl omkörning bara för de ser triangeln på baksidan av vår bil. 

Personbilsförare som redan har bestämt sig för att köra om en bil med LGF-skylt är den största faran. För de omkörningarna som vissa människor gör skrämmer skiten ur oss som blir omkörda. Man känner hur hjärtat slår alldeles för snabbt när man ser en mötande bil komma mot en medan en annan bil kör i samma fil i full fart.

Vi har lika mycket rätt att vara på vägarna som er, och det är förståeligt att man inte vill ligga bakom en bil som kör 30 km/h eller 45 km/h men snälla tänk på era omkörningar. Dåliga omkörningar kan orsaka skada för alla parter på vägen.

Kör gärna om oss om ni inte vill ligga bakom, men ta hänsyn till situationen och ge inte oss ansvaret för er omkörning. Speciellt inte vid vägar där barn och äldre befinner sig väldigt ofta oavsett tid på dygnet.

För allas bästa.