Alkoholindustrin har en annan agenda

IOGT-NTO menar att alkoholindustrin har en annan agenda och gömmer sig bakom begreppet "gårdsbutik".
Skriver Maj-Lis Lööw.

IOGT-NTO menar att alkoholindustrin har en annan agenda och gömmer sig bakom begreppet "gårdsbutik". Skriver Maj-Lis Lööw.

Foto: Maja Suslin / SCANPIX

Insändare2020-11-12 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till Bo Bergman den 6/11.

Bo Bergman har invänt mot min debattartikel om alkoholindustrins försök att använda begreppet "gårdsförsäljning" för att på sikt bryta upp det detaljhandelsmonopol av alkohol som Sverige fick igenom vid inträdet i EU. Bo Bergman syftar säkert inte på något annat än små idylliska butiker på lika idylliska gårdar där turisterna skulle kunna köpa med sig en flaska vin som bonden själv framställt, kanske av gårdens krusbär. Jag tror inte heller att det skulle vara en folkhälsokatastrof. 

Men vad har alkoholindustrin för intresse av att lägga ner sån möda på att lobba för detta? IOGT-NTO menar att de har en annan agenda och gömmer sig bakom begreppet "gårdsbutik". Vad jag förstått förväntar sig också lokala ölbryggerier och whiskyproducenter att kunna haka på med direktförsäljning. Det kan ju leda hur långt som helst. Ska det få kallas gårdsbutik?

Men även idyllen med att sälja lite fruktvin eller cider från gården blir problematiskt. Om Sverige undantar egenproducerade alkoholdrycker från monopolet så gynnar vi dessa svenska produkter i förhållande till utländska producenters varor. En sådan diskriminering strider totalt emot EU-rätten och principerna för den inre marknaden. Det behöver man inte vara juridikprofessor för att förstå.  

Gårdsproducenterna, ölbryggerierna och whiskydestillerierna erbjuds nu att sälja sina varor genom Systembolaget, vilket jag förstått fungerar bra.