Är Arla verkligen så korkade?

Arla kan inte ha höga tankar om konsumenternas tankeförmåga, skriver "B Carlsson".

Arla kan inte ha höga tankar om konsumenternas tankeförmåga, skriver "B Carlsson".

Foto: Janerik Henriksson (TT)

Insändare2024-02-21 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag läser i tidningen att priset på varje kilo Bregott kommer att höjas med 10-15 kronor. Men eftersom man samtidigt minskar förpackningarnas storlek med 50 respektive 100 gram så blir ju varje förpackning lite billigare, säger Arlas Max Wallenberg.

Jag vet inte vad Wallenberg är för en figur men det är uppenbart att hans tankar om konsumenterna och deras tankeförmåga knappast kan vara lägre. Är han verkligen så korkad att han tror att kunderna låter sig luras av denna typ av argument?

Med denna typ av argument kan ju förpackningarna nästan minskas till noll men kunderna ska bara betala 10 kronor och helt slippa släpa på Arlas produkter.

Det kanske kan vara värt en tia eller tjuga för att slippa Arlas produkter? Kontantutlägget blir ju mindre och med detta borde kunden låta sig nöja trots att priset höjs dramatiskt.

Det räcker nu med alla smyghöjningar! Jag har inte köpt ett enda Gevaliapaket sedan de minskade förpackningarna från 500 gram till cirka 400-450 gram och snart hamnar också Bregott i denna grupp av köpstoppade varor.