För att ha bra sikt när man kör bil vintertid är det viktigt att ha spolarvätska som inte fryser. Frostskyddsmedel i den vätska man köper är ofta etanol. Jag köper koncentrerad spolarvätska och blandar själv med vatten utifrån hur kallt det brukar vara här på våra breddgrader.
När jag kommer till en av våra större bensinmackar möts jag utanför entrén av lastpallar med ”färdigblandad” spolarvätska. Även mitt framför näsan inne i butiken står det travar med ”färdigblandat”. Priset för en dunk på fyra liter är 109 kronor. Längre in i butiken, lite undangömt, hittar jag koncentrerad spolarvätska. Pris för en likadan dunk på fyra liter är 229 kronor. Varför betala 229 kronor och kladda själv med att blanda när man får ”färdigblandat” för under halva priset, 109 kronor?
Den ”färdigblandade” är blandad för att klara minus 18 grader. Då är den utspädd i förhållandet 1 del etanol och 2 delar vatten. Således 33 procent etanol och 66 procent vatten. Det betyder att den ”färdigblandade” spolarvätskan kostar nästan 83 kronor per liter, och att man betalar 26 kronor för de 2,68 liter vatten dunken innehåller. Det ger ett literpris på vattnet på närmare 10 kronor. Den koncentrerade spolarvätskan kostar drygt 57 kronor per liter. Dessutom behövs i normala fall ingen koncentration 1 till 2 så här långt söderut. Vi klarar oss oftast med blandningar som klarar runt 10 minusgrader. Och då blir prisskillnaden ännu större.
Sedan har vi detta med onödiga transporter. Hur smart är det ur alla aspekter att transportera dunkar med spolarvätska land och rike runt som innehåller 66 procent vatten? Minst 66 procent av alla dessa spolarvätsketransporter är helt onödiga.Det här är en variant av krympflation (smygprishöjning) där vi dessutom luras att köpa spolarvatten för 10 kronor per liter.
När jag snokar vidare hittar jag säkerhetsdatablad, spolarvätska, färdigblandad med uppgiften att spolarvätskan tillverkas och distribueras av Kuwait Petroleum, Antwerpen, Belgien.
Det betyder att dessa dunkar med 66 procent vatten fraktas hit från Belgien, för att sedan köras runt över hela Sverige, förmodligen med lastbilar och långtradare.