I riksmedia kan vi läsa om ”svemester”. Vi semestrar som aldrig förr hemma i Sverige. I Eskilstuna har restaurangbranschen haft rekordmånader under våren och fortsatt bra fart under sommaren. I Näshulta upplevs ett rejält uppsving med många nya besökare från huvudstadsområdet.
I Strängnäs upplever besöksnäringen kris. Färre besökare i sommar jämfört med i fjol. I lokaltidningen läser vi feta rubriker; ”Kroggästerna kan ha flytt landet”, men egentligen verkar det som att dom bara har flytt Strängnäs?
Det har tidigare framförts åsikter om att destinationsutvecklingen, det vill säga att göra Strängnäs attraktivt för turister, inte har skötts bra av kommunen. Kritik framförs nu av restaurangägare som tycker att ”mer behöver göras i kommunen i form av aktiviteter och besöksmål för att få ett jämnare flöde av turister året runt”.
Våra styrande politiker skriver på Facebook om hur fantastisk man tycker att vår kommun är, men det har tydligen inte turisterna upptäckt. Strängnäs har mer att erbjuda än våra sörmländska vänner, inom bland annat kultur/historia och natur, men det krävs ett tydligt och långsiktigt stöd från kommunledningen för att fullt ut slå mynt av de fördelar vi har.
Om Strängnäs uppfattas som ett attraktivt besöksmål stärker det inte bara besöksnäringen utan även andra verksamheter och det gör också att kommuninvånare känner stolthet över att bo i en kommun som upplevs positivt av omvärlden. En viktig trivselfaktor.
Hur arbetar Rådet för attraktionskraft för att attrahera till turistbesök året runt?