Ska den Nya Vilsta-entrén bli ett unikt lokalt reservat för återinförd vänstertrafik?
Detta blir i min tankevärld resultatet av förslaget till entréområdets upprustning, som det presenterades i tidningen.
Att byta bussarnas riktning från motsols till medsols innebär att passagerarna måste gå på och av ”på insidan” av bussarnas rundkörning. Alla bussar har ju dörrarna på höger sida anpassade till högertrafik. Likaså måste bussarna byta ”vägkant”, - korsa vägbanan - antingen vid infarten till området eller vid utfarten därifrån. Det syns mig inte särskilt väl genomtänkt. Men det finns kanske orsaker och lösningar som jag inte kunnat komma på.
För att få reda på hur Stadsbyggnadsförvaltningen tänkt, vore det mycket intressant att i tidningen få en tydlig planskiss presenterad. Det ser jag fram emot.
Filosoff-side
------------
Svar direkt:
Insändaren bygger på artikeln "Nytt torg ska ge värdigare entré till Vilsta". I den beskrivs att bussen i framtiden kommer att köra i en annan riktning runt skogsbacken än den gör i dag. Dessvärre förekom fel i artikeln gällande åt vilket håll bussen kör i dag samt efter ombyggnationen. Rätt är att bussen i dag kör medsols runt backen och passagerarna stiger av i skogsdungen. I den nya planen ska bussen köra motsols, som om skogsbacken var en rondell. Busshållplatsen kommer att få en ny placering närmare sporthallen som innebär att av- och påstigande slipper korsa körbanan. Vi ber om ursäkt för att ha publicerat denna felaktighet. Artikeln har nu rättats.
Rebecka Jonsson, reporter