Bort med moms på drivmedelsskatten

Man hör ofta att EU förbjuder Sverige att sänka drivmedelsskatten, men den finns väl inget förbud för att sänka eller ta bort momsen på drivmedelsskatten? skriver "Fattigpensionär med spindelvävsklädd dieselbil".

Man hör ofta att EU förbjuder Sverige att sänka drivmedelsskatten, men den finns väl inget förbud för att sänka eller ta bort momsen på drivmedelsskatten? skriver "Fattigpensionär med spindelvävsklädd dieselbil".

Foto: Fredrik Persson/TT

Insändare2022-05-03 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

HVO (förnybar diesel) 30,00 kr/l, diesel 25,50 kr/l och bensin 22,00 kr/l. Hur länge ska det dröja innan finansministern inser att vi måste sänka priserna – ända till när 30 eller 40 procent Sveriges lantbrukare och åkerier har gått i konkurs?

Man hör ofta att EU förbjuder Sverige att sänka drivmedelsskatten, men den finns väl inget förbud för att sänka eller ta bort momsen på drivmedelsskatten? Vi betalar alltså omsättningsskatt på drivmedelsskatten.

Vad gäller iblandningen av biodiesel så har ju Sverige beslutat att visa vägen för EU, vi blandar i 30,5 procent medan EU-kravet bara är 14 procent. Skulle vi följa EU-kravet skulle literpriset på diesel sjunka med 3 kr/l.

Vilka som drivit igenom 30,5 procents kravet kan man väl ana sig till. Och det kan ju straffa sig i höstens val. Undersökningar finns gjorda som visar att bränsleförbrukningen på dieselmotorer ökar med 5 procent vid den iblandningen vi har i Sverige. Jag antar att biodieseln kommer till Sverige i tankbåtar med tjockoljemotorer utan avgasrening. Jag undrar hur stora koldioxidutsläppen är vid tillverkning av biodiesel.