Bristande information om biljettköp på buss

Förstår inte hur Sörmlandstrafiken tänker, att när man ska skydda chauffören från coronaviruset, och smittspridning. Men man skickar in en kontrollant. Skriver Ted Hellstén

Förstår inte hur Sörmlandstrafiken tänker, att när man ska skydda chauffören från coronaviruset, och smittspridning. Men man skickar in en kontrollant. Skriver Ted Hellstén

Foto: Marie Bremberg

Insändare2020-06-08 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min sambo åkte buss måndag den 25/5-2020 mellan Fristadstorget och Folkesta, strax innan klockan nio på förmiddagen På morgonen före resan skulle hon köpa en biljett via Sörmlandstrafikens hemsida, hon hade slut på surf i telefonabonnemanget och kunde inte slutföra köpet, hon frågade mig (hennes sambo) hur hon skulle göra, jag upplyste då henne att hon kan köpa biljett ombord på bussen. För det stod på deras hemsida, under "biljetter & priser". 

När hon kom ombord på bussen så visade det sig det inte var möjligt att köpa biljett på bussen, för att man fick ej gå fram till chauffören för att köpa en biljett. En kontrollant klev på bussen och skulle kolla giltiga färdbevis. Jag förstår inte hur Sörmlandstrafiken tänker, att när man ska skydda chauffören från coronaviruset, och smittspridning. Men man skickar in en kontrollant som träffar hundratals medresenärer dagligen. Hon fick en tilläggsavgift på 1220 kr. Jag har under några dagar diskuterat om att slippa betala den här tilläggsavgiften men dom hänvisar till någon Facebook- och radioreklam. Jag lyssnar inte på någon radio eller läser på Facebook om hur man åker buss i en världskris. Jag kollade endast på deras hemsida och på den stod det att man kunde köpa ombord. Under biljetter & priser och sedan "enkelbiljett".