Busschauffören körde fel – vi förstår frustrationen

Mälartåg beklagar och uppmanar att söka förseningsersättning.

Mälartåg beklagar och uppmanar att söka förseningsersättning.

Foto: Oscar Söderman

Insändare2023-10-24 05:37
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi som jobbar med Mälartåg beklagar att du som trogen arbetspendlare mellan Eskilstuna och Örebro blev försenad på grund av att ersättningsbussarna inte räckte till vid det pågående spårbytet vid Frövi som Trafikverket just nu genomför. Som du själv skriver, järnvägen är i stort behov av underhåll på många sträckor och därför är det bra och nödvändigt att planerade banarbeten görs. I detta fall var avstängningen, som pågår i nästan tre veckor fram till 27 oktober, planerad i förväg, bussar beställda och resenärer informerade om att det med buss blir förlängda restider.

Många som reser med Mälartåg köper dock inte en enskild biljett utan reser på t.ex. Movingobiljett och vi vet därmed inte på förhand exakt hur många som ska resa med tåget, och därmed går det inte att garantera att alla får plats på en specifik buss. I undantagsfall kan några resenärer behöva vänta på nästa buss vilket såklart är beklagligt. I den mån det är möjligt kan vi även låta ett anslutande tåg invänta en ersättningsbuss under förutsättning att den inte är alltför sen och att vi fått information från bussbolaget i tillräckligt god tid. I det här fallet ska busschauffören ha kört fel och vi förstår frustrationen hos de resenärer som därför missade det anslutande tåget, eftersom det med hänsyn till övriga resenärer som väntar på tåget vid stationerna längs linje inte kunde vänta längre. 

Vi utgår från att du i detta fall även kontaktat Mälartåg kundservice för att söka förseningsersättning, eftersom du kom hem till Eskilstuna långt senare än beräknat.