Replik pÄ Tove Hammarfeldt 2020-03-23 och Thore Berggren(M)2020-04-01.
âHemtjĂ€nstföretag fuskade 100 gĂ„nger - kastas ut ur kommunenâ, âVĂ€sby sĂ€ger upp avtalet med skandalhemstjĂ€nstenâ, âHemtjĂ€nstföretag polisanmĂ€ls för bedrĂ€geriâ, âNorrköpings kommun polisanmĂ€ler hemtjĂ€nstföretagâ. Det Ă€r fyra nyheter av ett större antal under 2019 och början pĂ„ 2020 pĂ„ samma tema.
Tove Hammarfeldt skriver den 24 mars att hon Àr arg över att vi har sÄ lite förtroende för privat hemtjÀnst. Ovan har du svaret. Inkompetens och fusk i kombination med Àgare som vill ha vinst frÄn sin investering. Vi ser alltför ofta att vi har rÀtt i att privatiseringar inte Àr bra för de som behöver samhÀllets hjÀlp.
Vi har dÀremot inte sagt nÄgot om just Hemmablick, inte heller om nÄgot av de andra bolagen som inte fÄtt tillstÄnd frÄn IVO. TvÀrtom sÄ har vi i debatt i tidningen, pÄ nÀtet och i kommunstyrelsen och fullmÀktige anstrÀngt oss för att inte namnge bolagen.
Vad vi sÀger Àr att kommunen har ett antal krav som ska uppfyllas av bolagen som har avtal med kommunen. De kraven Àr avgörande för att kvalitén i grunden ska upprÀtthÄllas. Om Hemmablick klarar sitt tillstÄnd genom sitt överklagande sÄ förvÀntar vi oss ÀndÄ att ni följer avtalet samt att nÀmnden kontrollerar det och agerar pÄ avvikelser.
De som Àr positiva till vinstdrivande bolag i vÀlfÀrden bör ju stÀlla sig frÄgan om de dÄ vill att bolag som följer avtalen ska fÄ konkurrens av de som fÄr kostnadsfördelar av att inte följa krav och regler.