Det är trafikplaneringens fel

Sen eftermiddagstrafik längs Hamngatan och Nybron.

Sen eftermiddagstrafik längs Hamngatan och Nybron.

Foto: Joakim Serrander

Insändare2023-02-23 07:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Eskilstuna-Kuriren torsdagen den 16 februari fanns en artikel om köproblemen längs de mest biltrafikerade gatorna i Eskilstuna. I artikeln uttalar sig trafikplaneraren Petter Skarin på kommunkontoret: "Ju mer du underlättar desto fler vill åka bil." 

Med en sådan bilfientlig inställning hos en trafikplanerare, är det nästan självklart att allt skall göras för att biltrafiken skall få det så problematiskt som möjligt. Man smalnar av gatorna vid busshållplatser så att bara en bil i taget kan passera. Det läggs farthinder, "bulor", på mest egendomliga ställen. Trafiksignaler skall tydligen inte förkomma. Gatorna skall ges körförbud i största möjliga utsträckning. Stora, långa ledbussar med enbart fyra-fem passagerare och en busschaufför tränger ut biltrafiken. Staden växer men det är inget som bekymrar trafikplaneringen. Parkeringsplatser tas bort och snart är citykärnan helt ödelagd när det gäller affärer, butiker och annat som vanligen hör till en stad med vår storlek. 

När skall cykelkramarna i kommunledningen komma till klarhet med att det i verkliga vardagslivet finns hundratals tillfällen då cykeln inte kan ersätta transport med en personbil? Detta är en väsentlig uppgift för stadsbyggnadsprocessen att lösa.