Digitaliseringen är inte boven i skoldramat

Sluta peta i vår läroplan, skriver signaturen "Besviken förskollärare".

Sluta peta i vår läroplan, skriver signaturen "Besviken förskollärare".

Foto: Jessica Gow (TT)

Insändare2024-01-26 06:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Grattis regeringen och skolministern. 

Beklagar alla barn och ungdomar. 

Regeringen med skolministern har gått hårt fram att kritisera digitaliseringen som en stor orsak till dåliga resultat i skolan och förskolan. Det är beklämmande att dessa populistiska utspel får så stark kraft att regeringens underfinansiering av kommuner och regioner går under radarn.

Ekonomin i förskolan är nu så dålig att rektorer inte har råd att anställa nyexaminerade förskollärare. I en forskningsrapport publicerad på skolverket.se, "Stora vinster för barn i förskolor" står det: En förskolas måluppfyllelse påverkas av gruppstorlek, lärartäthet, lärarbehörighet, arbetssätt och kvaliteten på relationerna. 

När skolministern vilseleder en befolkning att tro att en så enkel sak som att digitaliseringen är boven i dramat så är det lika förenklat som när Sverigedemokraterna skyller all kriminalitet på invandringen.  

Alla vi som lever i dag 2024 lever nu, våra barn växer upp i hur samhället ser ut idag. Vi måste ge våra barn de bästa förutsättningarna för att rusta sig för samhället de växer upp i. Inte hur det såg ut på 1970-talet.

Våra förskollärare gör ett fantastiskt jobb, ge dem rätt förutsättningar att bedriva en förskola med hög kvalitet. Sluta peta i vår läroplan utan ge oss förutsättningar med rimliga barngrupper, tillräcklig lärartäthet med rätt behörighet så fixar vi resten själva.