En framtid med elbilsskatt och livsmedelsbrist?

Åke Lagerbäck i Flen försöker svara på frågor i en tidigare insändare hur det blir i samhället när elbilarna tar över.

Åke Lagerbäck i Flen försöker svara på frågor i en tidigare insändare hur det blir i samhället när elbilarna tar över.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2021-07-16 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till undrande bilist i EK 10/7.

Du har flera frågor om hur det blir när elbilarna tar över. Jag kanske inte kan besvara alla, men de flesta.
Hur ska vanliga familjer ha råd med två elbilar? Det är väl bara att dra in på utlandssemestrar och andra dyra och miljöförstörande vanor, eller hur? Glöm inte heller bonusen på en elbil!

Bensinskatten, som är en ansenlig del av statens inkomster, kan givetvis inte bara utgå. Därför kommer vi inom några år, gissningsvis senast när 25 % av bilarna är elbilar, att få krav på kilometerräknare på elbilar, Sedan debiteras ägarna en skatt på runt 10 kronor per mil, ungefär motsvarande bensinskatten. Givetvis talar ingen politiker om detta idag. Först måste vi invaggas i tron att elbilar är billiga att köra.

Parkeringsplatser med laddstolpe är ett problem, då det varken kommer att finnas el eller ledningskapacitet till alla. Dagens regler om antal parkeringsplatser i städer är till för att minska antalet fossildrivna bilar. Att det drabbar elbilar i framtiden – så långt tänkte inte politikerna. Efter några dagars vindstiltje kommer dessutom många platser att vara ockuperade av oladdade bilar. 

Brist på ledningskapacitet och el drabbar också jordbruket, vilket kan ge brist på livsmedel vissa tider. U-länder löser elbristen med tidvis avstängd el. Det funkar väl på landet?

Veteranfordon har redan idag problem med att packningar förstörs av etanolen i bensinen. Vi får räkna med att detta kulturarv inte kommer att kunna visas upp på gatorna och glädja ägare och åskådare, utan bara stå på museer och i garage.