Det ringer försäljare till oss och jag svarar oftast nej och lägger på. Men en gång gjorde jag inte det. Det skulle bli så bra, sa försäljaren, men efter att avtalet var ingått kom det fram det ena efter det andra som var dåligt, sämre och sämst.
Konsumentverket hjälper inte oss småföretagare. Vi har ingen som hjälper oss. Speciellt telefonibranschen vimlar av oseriösa företag.
Ringde nyss och klagade på ett företag, och fick då höra att det var ”normalt med en avtalstid på 36 månader”. Tre år! Det kostar massor av pengar och det säger de förstås inte innan man skrivit på avtalet.
I dag finns datorer och allting går med ett klick, därför borde det finnas en lag som säger att den maximala avtalstiden är tolv månader och den normala tre. Jag uppmanar regeringen att införa detta omedelbart! En ångermånad också!
En annan sak är att det borde vara obligatoriskt för telefonförsäljare att tala om alla relevanta fakta innan avtalet godkänns, inte efter.